Afaceri în creștere pentru operatorii de călători după scumpirea biletelor

Scumpirea biletelor de tren la 1 iulie 2022 a adus afaceri în creștere și mai multe venituri operatorilor de transport feroviar de călători, însă pare a nu fi existat un impact direct pozitiv asupra profitabilității.

Cei șase operatori de transport feroviar de călători au avut, fără excepție, cifre de afaceri mai mari în 2022 față de 2021, potrivit datelor analizate și furnizate de către Ministerul de Finanțe, valabile pe ultimii doi ani.

Afaceri în creștere

Operatorul național CFR Călători a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de câteva sute de milioane lei până la 2.431 de milioane de la 2.027 acum doi ani. Sub bagheta lui Traian Preoteasa compania și-a micșorat masiv pierderile, de la 325 de milioane de lei la 190,9 lei, însă nu se știe în ce măsură aceasta nu s-a realizat pe seama neefectuării lucrărilor de reparații și modernizare a vagoanelor, în condițiile în care în vara anului trecut nu a existat săptămână fără o locomotivă cu „degajare de fum”, cum place reprezentanților companiei să numească micile incendii la bord. În ultimul an, compania a pierdut și 400 de angajați, ajungând la 11.157.

Al doilea operator pe piață, brașovenii de la Regio Călători, compania defunctului oficial Costel Comana, a avut ușoare creșteri ale cifrei de afaceri și profiturilor. De la o cifră de afaceri și un profit obținute în 2021 de 193,3 milioane de lei și, respectiv 4,93 milioane de lei, compania a obținut anul trecut 218,66 milioane de lei și, respectiv, 5,54 milioane de lei.

Al treilea și al patrulea loc în topul operatorilor au fost ocupate de firmele clujene Transferoviar și Interregional. Prima a obținut o cifră de afaceri cu 35 de milioane de lei mai mare decât în 2021 (179 de milioane de lei în 2022) și un profit în scădere de la 4,39 milioane de lei la 2,35 mlioane de lei. InterRegional Cluj și-a majorat cu o treime cifra de afaceri (de la 68,96 milioane de lei la 102,61 milioane de lei), în timp ce profitul s-a dublat, de la 1,53 milioane de lei la 3,13 milioane de lei.

Softrans, singurul operator cu trenuri fabricate autohton

Softrans Craiova, singurul operator feroviar ce operează trenuri noi de fabricație locală și-a crescut cifra de afaceri de la 31 de milioane de lei la 38,6 milioane de lei, iar profitul a scăzut însă de la 4,23 milioane de lei la 2,5 milioane de lei.

Și, în fine, Astra Trans Carpatic și-a majorat cifra de afaceri la 19,5 milioane de lei de la 11,33 milioane de lei, iar profitul a depășit un milion de lei, situându-se la 1,23 milioane de lei, de la 840 de mii de lei în 2021.

După cum a relatat aici Club Feroviar, în 2022, transportul feroviar de călători s-a aflat în topul serviciilor la care s-au înregistrat cele mai mari scumpiri, potrivit datelor privind rata inflației publicate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS).

La finele lunii mai a anului trecut, în Monitorul Oficial al României a apărut Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii prin care se stabilea scumpirea biletelor de tren începând cu data de 1 iulie 2022, așa cum a scris atunci Club Feroviar. Majorarea a fost în medie de 20%.