Anul acest se împlinesc 15 ani de când a fost fabricată și livrată prima locomotivă Siemens Vectron. De atunci și până acum, locomotivele din această gamă au parcurs 1,2 miliarde de kilometri, adică de 3.300 de ori distanța de la Pământ la Lună sau de opt ori distanța de la Pământ la Soare.
Aniversarea a fost marcată la evenimentul Zilele Feroviare 2025 de Gabriel Stanciu, directorul pentru material rulant și servicii pentru clienți de la Siemens Mobility România.
Între timp, de când prima locomotivă Siemens Vectron a ieșit pe poarta fabricii din Munchen a producătorului german, gama cuprinde locomotivele E-Vectron (din care au fost vândute 2.294 de unități către 73 de clienți), Dual Mode Vectron (358 de bucăți vândute către 30 de beneficiari) și cu cele Smartron (146 de unități vândute către 18 clienți). În momentul de față, fabrica din Munchen a ajuns la o capacitate de producție de două locomotive pe zi, care va crește până la finele anului în curs.
Trebuie menționat faptul că locomotivele Vectron din gamele E-Vectron și Smartron au fost livrate și în România, către operatori feroviari privați de transport de marfă. Cele din gama Dual Mode Vectron ar fi ideale pentru operatorul feroviar de stat CFR Călători pentru a opera fără schimbarea locomotivei pe ruta București-Mangalia, deoarece ele pot circula deopotrivă pe linii ferate electrificate și neelectrificate. Problema este însă că acest model nu este disponibil pentru alimentarea la 25 kV, standard în România. Dar în viitor acest impediment poate fi depășit.
Gama de locomotive are configurație de produs adaptată pieței, set de variante optimizat constant, proces rapid de ofertă, inclusiv modele contractuale flexibile și atractive, gamă largă de servicii și modele de finanțare și reputație solidă în rândul instituțiilor financiare de top. Locomotivele din această gamă au deja autorizații primite în 20 de țări și altele în curs de desfășurare, autorizații ETCS Baseline 3 în 14 țări. Produsul este lider de piață în ceea ce privește compatibilitatea sistemelor ETCS pentru operarea pe rute ETCS și sunt disponibile pachete de extensie coridor, în funcție de variantă.
Trebuie menționat faptul că nicio unitate de material rulant, fie ea vagon, ramă, automotor sau locomotivă, nu poate fi viabilă în lipsa mentenanței. Siemens are ateliere amplasate strategic de-a lungul coridoarelor TEN-T, plus locații pentru intervenții mobile, peste 60 de ateliere aprobate de ECM în peste 14 țări și asigură livrare în 24 de ore a pieselor de schimb în Europa, fapt posibil datorită depozitului central, unde sunt disponibile peste 6.000 de coduri de piese.
Prima locomotivă Siemens Vectron, fabricată în 2010 și modernizată în 2021
În prezent sunt disponibile peste 30 de opțiuni de upgrade comandabile separat sau combinat.
Gabriel Stanciu a amintit faptul că prima locomotivă Siemens Vectron, fabricată în 2010, a fost modernizată în anul 2021 cu ETCS Baseline 3. În urma acestei modernizări, prima locomotivă Siemens Vectron a devenit mai „up to date” în termeni de ETCS decât unitatea Vectron cu numărul 1.000.
Proiecte importante de modernizare prezentate de CFR SA
Cum orice locomotivă are nevoie de șine pe care să poată circula, de la Zilele Feroviare 2025 nu putea lipsi o prezentare a programelor de modernizare a rețelei feroviare din România făcută de CNCF CFR SA.
Prezentarea proiectelor a fost făcută de Rodica Ivan, director adjunct la Direcția Strategie Reglementări și Reprezentare Externă din cadrul administratorului infrastructurii. Pe scurt, până în prezent, au fost reabilitați 586 km de cale ferată, în timp ce alți 1.445 km sunt în curs de modernizare sau reabilitare. Pentru aproximativ 187 km sunt în derulare proiecte aflate în diferite etape de achiziție, iar pentru 850 km există studii de fezabilitate finalizate, pentru care este necesară identificarea surselor de finanțare. De asemenea, există 1.043 km de cale ferată aflați în diferite etape de pregătire pentru modernizare sau reabilitare.
Printre principalele proiecte incluse în Programul Transport 2021-2027 se numără:
Reabilitarea liniei Predeal – Brașov, cu o lungime de 27 km;
Modernizarea liniei Craiova – Dr. Tr. Severin – Caransebeș, 234 km;
Modernizarea liniei Teiuș – Câmpia Turzii – Cluj-Napoca, 102 km;
Modernizarea Portului Constanța – Palas, 180 km;
Modernizarea Complexului Feroviar București, 600 km;
Reabilitarea liniei Pașcani – Iași – Ungheni, 97 km;
Modernizarea liniei Ploiești Triaj – Focșani – Roman – Pașcani, 331 km.
De asemenea, programul include proiecte pentru reabilitarea stațiilor, podurilor, podețelor și tunelurilor, modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată, creșterea vitezei trenurilor peste 160 km/oră pe sectoarele modernizate și realizarea studiului pentru tren de mare viteză.
Proiectele aprobate în cadrul CEF 2021–2027 includ:
Modernizarea liniei CF București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, Lot 1, inclusiv redeschiderea circulației feroviare pe podul peste râul Argeș, între Vidra și Comana, cu o lungime de 12 km (finalizată anul trecut de Porr Construct;
Modernizarea infrastructurii feroviare între stațiile CF București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, Lot 2, 55,5 km;
Coridorul de solidaritate UE–Ucraina – îmbunătățirea trecerii feroviare a frontierei la Vicșani – Vadul Siret, 30 km;
Modernizarea infrastructurii feroviare în Portul Constanța – Etapa I, Valu lui Traian, 36 km;
Modernizarea infrastructurii feroviare în Portul Constanța – Etapa II, 28 km.
Proiectele incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR):
Modernizări: incluzând secțiunile Arad – Timișoara – Caransebeș și Cluj Napoca – Episcopia Bihor;
Reînnoiri: 263 km, pe ruta București – Pitești;
Quick Wins: 2.163 km desfășurați pe șapte Regionale, împărțiți în 138 de loturi;
Centralizare CED: 973 km și 121 de stații CF.
În prezent, sunt în desfășurare lucrări pe aproximativ 1.260 km de cale ferată, finanțate
prin fonduri europene PT, CEF și PNRR.
Panouri fonoabsorbante montate de Forster pe rețeaua CFR
Orice cale ferată modernă, la standarde europene, are nevoie de panouri fonoabsorbante, iar lider în acest domeniu este compania Forster Metallbau Gesellschaft m.b.H.
Aceasta a fost prezentă la Zilele Feroviare 2025 prin inginerul Leopold Dietl, director de vânzări pe domeniul controlului zgomotului.
Forster, o companie de familie fondată în anul 1956, se bazează pe o experiență de peste 45 de ani în producția de panouri antifonice din aluminiu. Datorită competenței și know-how-ului său, Forster a devenit un expert de top în dezvoltarea sistemelor de protecție fonică de-a lungul drumurilor și căilor ferate.
Compania este prezentă în România de 15 ani prin intermediul Forster RO SRL, iar certificarea din partea Autorității Feroviare Române (AFER) a fost obținută în urmă cu zece ani de zile. Printre proiectele feroviare care au beneficiat de panouri din aluminiu pentru reducerea zgomotului livrate de Forster trebuie menționată secțiunea Sighișoara – Coșlariu, în zona Mediaș. De asemenea, compania a echipat cu panouri transparente pentru controlul zgomotului noua cale ferată de la Aeroportul Henri Coandă Otopeni.
Metoda poloneză pentru mentenanța aparatelor de cale
Evident, liniile ferate au nevoie și de schimbătoare de cale (denumite în limbaj curent macazuri), iar acestea au nevoie de mentenanță.
O prezentare cu titlul ”Metodologia costului întregului ciclu de viață pentru macazuri” a fost făcută în cadrul evenimentului de Jacek Paś de la compania poloneză Track Tec KolTram Sp. zo.o.
KolTram este una dintre cele mai vechi companii poloneze producătoare de schimbătoare de cale, cu peste 130 de ani de activitate pe piața feroviară din Polonia. În anul 2011, Track Tec Group a achiziționat 100% din acțiunile KolTram).
Track Tec KolTram este activă în industria feroviară și a materialelor metalice, furnizând: schimbătoare de cale, elemente componente din oțel și fier pentru rețele feroviare: piese, accesorii, profiluri, oglinzi, ace de macaz etc.
Compania face parte din Track Tec Group, care produce și traverse (din beton sau cu caracteristici arhitecturi speciale), piesele necesare montajului și întreținerii liniilor ferate. Track Tec KolTram este considerat furnizor important pentru rețeaua feroviară poloneză, mai exact produce jumătate din traversele feroviare și aproape jumătate din schimbătoarele de cale de pe rețeaua PKP PLK.
În 2024, Track Tec KolTram a raportat un venit net din vânzări de 292,36 milioane de zloți (echivalentul a aproximativ 68,5 milioane de euro) și un profit net de 16,1 milioane de zloți (3,75 milioane de euro).