În mai puțin de o lună, va începe programul Trenurile Soarelui 2024. Dincolo de anunțul festivist al operatorului feroviar de stat CFR Călători, de altfel așteptat de toată lumea, Club Feroviar analizează plusurile și minusurile circulației din acest an ale trenurilor estivale.
Joi după-amiază, CFR Călători a anunțat oficial programul Trenurile Soarelui 2024, după cum a informat Club Feroviar. Ieri v-am prezentat informația ca atare, iar azi facem analiza.
Să începem cu data la care intră în vigoare programul și cea la care se termină. Anul acesta, Trenurile Soarelui încep să circule din 14/15 iunie și se vor opri pe 7/8 septembrie. Data de începere este potrivită și similară cu cea din ultimii ani: 16/17 iunie în 2023, 10/11 iunie în 2022 și 11/12 iunie în 2021. Anul 2020 nu îl vom lua în calcul în cadrul acestei analize, căci a fost cel în care s-a declanșat pandemia de Covid-19 și a fost marcat de numeroase restricții. Vom reaminti însă rușinea națională din anul 2018, în mandatul de director general al CFR Călători al lui Leon Bărbulescu, când trenurile estivale au fost puse în circulație abia din 29/30 iunie, lăsându-le marjă de manevră (și de profit!) patronilor de autocare și microbuze.
Programul se termină prea devreme
Data de finalizare a programului este însă și în acest an nepotrivită, pentru a nu folosi un cuvânt mai dur. În primul rând, Trenurile Soarelui se vor opri înainte de începerea școlilor și în plin program Litoralul pentru Toți, iar cele mai reduse tarife la cazare se găsesc în sudul litoralului, spre care nu vom mai avea trenuri directe.
În al doilea rând, schimbările climatice din ultima perioadă au arătat că septembrie este una dintre cele mai potrivite luni pentru a merge la mare – temperatura aerului este cea potrivită (nici frig, dar nici caniculă), iar cea a apei de 22-23 de grade – ideală. Personal am fost la malul mării după 20 septembrie 2023 și am prins o vreme excelentă, însă pentru a ajunge și a pleca de acolo a trebuit să schimb trenul la Constanța.
Data din acest an a finalizării programului este mai devreme decât cea din ultimii ani: 10/11 septembrie în 2023, 11/12 septembrie în 2022. Mai rău ca acum era cât pe ce să fie în 2021, când conducerea de la acea vreme a CFR Călători, în frunte cu Ovidiu Vizante, stabilise că cursele estivale se vor opri pe 5/6 septembrie. Ulterior însă, la insistențele Club Feroviar, programul a fost prelungit până pe 15 septembrie, așa cum am scris la vremea respectivă.
Mai puține trenuri ca acum trei ani
Să analizăm în continuare numărul de garnituri puse în circulație în acest sezon estival. ”Astfel, timp de trei luni, vor circula 30 de trenuri directe (15 dus/15 întors, inclusiv ramurile aferente), din care 14 trenuri (7 dus/7 întors) au ca destinație/plecare Mangalia. 36 de trenuri (18 dus/18 întors) vor asigura legătura Capitalei cu litoralul și retur: 15 perechi din București Nord (din care 9 perechi trec și prin București Băneasa), două perechi numai din București Băneasa și o pereche din București Obor”, se arată în comunicatul de ieri al operatorului feroviar de stat.
Numărul trenurilor directe (30) este mai mic cu două față de cel de anul trecut (32) și identic cu cel din 2022 (30). Nu putem însă să nu remarcăm faptul că în anul 2021, înainte ca Traian Preoteasa să preia conducerea CFR Călători, aveam 38 de trenuri directe.
Cât privește numărul trenurilor (18) care au ca destinație/origine stația Mangalia (deci asigură legătura cu toate stațiunile din sudul litoralului), el este identic cu cel din anii 2023, 2022 și 2021. Remarcăm însă, ca un aspect pozitiv, că numărul lor a crescut față de perioada prepandemică (2017-2019), când erau doar 14.
Trenurile directe spre Mangalia circulă doar în prima parte a zilei
Se menține însă de ani buni un aspect negativ, și anume că toate trenurile directe spre Mangalia sunt concentrate în prima parte a zilei. Bunăoară, în acest an ultimul tren direct pleacă din București la ora 8,20 (IRN 1994).
Dacă vrei să pleci în weekend la mare și vrei să pornești la drum după ce ți-ai terminat treaba la serviciu, trebuie să schimbi trenul la Constanța. O situație care nu atrage deloc călătorii către transportul CFR Călători. Au oferte de plecare mai târziu transportatorii feroviari privați: trenul IR 11084 al Regio Călători pleacă din București Băneasa la ora 10,11 iar IR 11085 al Transferoviar Călători pleacă din București Nord la ora 12,55. Tot prea devreme, chiar dacă ești bugetar și ai zi scurtă.
În 2022, operatorul feroviar de stat introdusese, în premieră pentru ultimii ani, un tren direct spre Mangalia cu plecare din București Nord la ora 17,30. Nu a mai fost introdus în 2022 și nici în acest an.
Trenurile Soarelui 2024, mai lente decât cele din 2023
Vești proaste vin în ceea ce privește durata călătoriei. Astfel, începând din acest an trenurile InterCity București-Constanța, fără opriri intermediare, fac două ore și șapte minute, față de doar două ore anul trecut.
În acest caz nu este vina CFR Călători, nici măcar a CNCF CFR SA, ci a Guvernului. Cum bugetul CFR SA pe 2023 a fost aprobat abia pe 15 noiembrie 2023, nu s-au putut face la timp lucrările necesare de întreținere pe toată rețeaua feroviară, inclusiv pe Magistrala 800 București-Constanța.
Cele mai rapide sunt trenurile private
În consecință, și durata călătoriei până la Mangalia s-a lungit. Cel mai rapid tren al SNTFC CFR Călători (IRN 1922) parcurge distanța de 268 km în patru ore și 18 minute.
Mult mai rapizi sunt operatorii feroviari privați, care circulă cu automotoare diesel și nu mai pierd timpul cu schimbarea locomotivei la Constanța. Cel mai bun timp de parcurs este scos de IR 11505 al Astra Trans Carpatic – trei ore și 32 de minute. Următorul este IR 11084 operat de Regio Călători – trei ore și 37 de minute, iar podiumul este completat de IR 11085 al Transferoviar Călători – patru ore și patru minute.
Bilete mai scumpe ca anul trecut
O altă veste proastă este legată de costul călătoriei. Așa cum a informat la vremea respectivă Club Feroviar, începând cu data de 10 decembrie 2023 tarifele în transportul feroviar de călători au crescut în medie cu 8,8%.
Pe cale de consecință, un bilet de tren București-Constanța, la Interregio, costă acum 70 de lei, iar la Intercity – 80 de lei. De la București la Mangalia vom plăti pentru călătoria cu un tren Interregio 78 de lei.