Directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova, Gabriel Stanciu, a anunțat miercuri când va circula cu călători pe rețeaua CFR primul tren Alstom Coradia Stream care a sosit la București în decembrie 2023. Anunțul a fost făcut în premieră la Conferințele Club Feroviar 2024, operatorie și material rulant, eveniment care are loc în perioada 22-23 mai la Constanța.
Stanciu a explicat că punerea în circulație a unui tren nou nu este un proces atât de simplu pe cât ar putea părea la prima vedere. El a dat exemplul Germaniei, unde certificarea unui tren nou durează între 42 și 44 de luni, iar a unei variante/versiuni a unui tren între 25 și 27 de luni.
În consecință, cei de la Alstom au fabricat trei trenuri, fiecare urmând să parcurgă etape diferite de certificare, în paralel, pentru a se economisi timp. Primul tren a fost dus la inelul feroviar din Cehia, la Velin, pentru o serie de teste. Trenul numărul 2 a fost adusla București pentru a face teste pe inelul de la Făurei și pe rețeaua feroviară națională, în timp ce trenul numărul 3 a fost dus în Germania, pentru alte teste.
La sfârșitul lunii iunie-începutul lui iulie, toate rezultatele testelor efectuate vor fi depuse la Organismul Notificat Feroviar Român. Nu vor fi făcute însă acum toate testele prevăzute, unele dintre ele – cum ar fi cel pentru circulația pe o porțiune de rețea cu ETCS și cel pentru circulația în cuplare multiplă (două sau trei garnituri cuplate una de vcealaltă pentru a circula împreună) – fiind lăsate pentru o etapă ulterioară.
Primul tren Alstom Coradia Stream va circula cu călători în decembrie
”Obiectivul nostru este să obținem toate certificările necesare până în luna decembrie, astfel încât trenul numărul 2, cel care a sosit la București, să poată circula cu călători în luna decembrie”, a spus Gabriel Stanciu.
El a adăugat că în luna iulie va începeproducția de serie pentru trenurile de la numărul 4 la numărul 37, totalul care a fost comandat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. O altă decizie radicală luată de cei de la Alstom este de a muta producția noilor trenuri din Polonia în Germania. Chiar dacă costurile vor fi mai mari, a explicat el, avantajele constau într-o suplețe mai mare și îndepărtarea cât mai mult a locului de producție de zona de război.
Mihai Frumosu: ”Până în 2030, majoritatea trenurilor vor fi noi sau cel puțin modernizate”
Prezent la Conferințele Club Feroviar 2024 de la Constanța, Mihai Frumosu, expert senior pentru Transport la Banca Europeană de Investiții, s-a arătat optimist în ceea ce privește materialul rulant care va circula pe căile ferate române. El a precizat că participă la conferință și în calitate de reprezentant al Autorității pentru Reformă Feroviară.
”Chiar dacă funcționează cu doar jumătate din schema de personal aprobată de Guvernul României în 2017, ARF a reușit să aducă în România un mare număr de proiecte. În doi-trei ani vom avea destul de multe trenuri noi în România, iar imaginea transportului feroviar va suferi o revoluție. Până în 2030, majoritatea trenurilor vor fi noi sau cel puțin modernizate”, a spus Frumosu.
El a făcut o trecere în revistă a proiectelor de achiziție de material rulant aflate în derulare:
– Achiziția a 37 de unități rame electrice inter-regionale (RE-IR), contract încheiat în 2022 (cel pentru trenurile Alstom pomenite anterior).
– Achiziția de 20 rame electrice inter-regionale de lung parcurs RE-IR, contract încheiat în 2023
– Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, contract încheiat în 2024
– Achiziția de 62 de rame electrice regionale, RE-R, contract încheiat în 2024
– Achiziția de 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen.
Un alt capitol este cel al proiectelor de achiziții material rulant în pregătire sau prin terți:
– Modernizarea a 55 de locomotive și 139 de vagoane prin PNRR
– Achiziția de 58 de rame electrice regionale, RE-R – prin Programul Transport 2021 – 2027, în pregătire
– Achiziția de 23 de locomotive electrice de călători, în pregătire
– Achiziția de 9 rame electrice inter-regionale de lung parcurs RE-IR, în pregătire
Achiziția de 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen.
Operațiunea ”Cu trenurile curate”
Și pentru că trenurile noi sau modernizată ar trebui să rămână curate, o prezentare a unor tehnologii de ultimă oră în acest domeniu a fost făcută de Jose Ayala, manager de produs la compania Istobal.
Istoria companiei a început în 1950, cu o mică unitate în L’Alcúdia, Valencia (Spania), iar datorită viziunii fondatorului său, Ismael Tomás Alacreu, și a generațiilor care au urmat, acum este una dintre companiile de top la nivel mondial în domeniul splălării vehiculelor. Compania este prezentă și în România, prin brandul iWash.