CFR Călători a prezentat miercuri situația cu câte locomotive și vagoane modernizate prin PNRR a recepționat până în prezent. În vară, responsabilii operatorului au ținut la secret informația.
Acum, CFR Călători a prezentat, în cadrul evenimentului dedicat implementării proiectului de modernizare a materialului rulant, stadiul derulării investiției.
Prin acest proiect, CFR Călători modernizează:
55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători,
20 de locomotive diesel-hidraulice de manevră, convertite în locomotive electrice cu acumulatori,
139 de vagoane de călători (vagoane de clasa I și a II-a, vagoane bar-bistro, de dormit și cușetă, vagoane cu facilități pentru persoane cu mobilitate redusă și spații dedicate pentru biciclete și schiuri).
Stadiul implementării până la data de 18 noiembrie 2025
Modernizarea materialului rulant se desfășoară la șase companii românești specializate, desemnate câștigătoare în urma procedurilor de achiziție publică:
Locomotive
– Softronic S.R.L. Craiova – 19 locomotive electrice, din care 10 livrate până în prezent;
– Reloc S.A. Craiova – 19 locomotive electrice, din care 8 livrate până în prezent;
– C.F.R. S.C.R.L. BrașovA. – 17 locomotive electrice și 20 de locomotive de manevră convertite în locomotive electrice cu acumulatori plug-in; până acum au fost livrate 1 locomotivă electrică și 5 locomotive de manevră.
În total 24 de locomotive au fost livrate până în prezent. Până la sfârșitul anului 2025 numărul va ajunge la 36 de unități, restul urmând a fi livrate până la sfârșitul lunii iunie 2026.
Vagoane de călători
– Electroputere – VFU S.A. Pașcani – 42 de vagoane din care 22 vagoane clasa a 2-a (finalizate și livrate 11) și 20 vagoane clasa a 2-a cu dotări PMR/biciclete/schiuri (finalizate și livrate 8) respectiv, 19 vagoane livrate.
– Atelierele CFR Grivița S.A. București – 57 de vagoane, din care 10 vagoane clasa 1, deja finalizate și livrate, 27 vagoane clasa a 2-a, 6 vagoane de dormit și 14 vagoane cușetă.
– Remarul 16 Februarie S.A. Cluj-Napoca – 40 de vagoane, din care 30 vagoane clasa 1 (finalizate și livrate 12) și 10 vagoane bar-bistro (finalizate și livrate 1) respectiv, 13 vagoane livrate.
În total, 42 de vagoane modernizate circulă deja în trenurile CFR Călători. Până la finalul anului 2025 se va ajunge la 60 de vagoane modernizate, urmând ca restul să fie livrate până la finalul lunii iunie 2026, se arată în comunicatul operatorului feroviar de stat.
Astfel, până la finalul anului 2025, CFR Călători va avea modernizate un total de 96 de unități de material rulant: 27 de locomotive electrice, 9 locomotive de manevră cu acumulatori și 60 de vagoane de călători.
Referitor la o parte dintre aceste afirmații avem rezerve serioase. Livrarea restului de unități de material rulant până la jumătatea anului viitor este o pură utopie.
Trenurile echipate cu acest material rulant modernizat circulă deja pe rute importante, precum București–Constanța, București–Brașov, București–Iași, București–Suceava, București–Galați, București–Cluj și București–Arad.
Secretomania din vară
În vara acestui an, responsabilii CFR Călători au ținut la secret numărul de locomotive și vagoane modernizate prin PNRR care fuseseră livrate până atunci, așa cum am scris.
Am întrebat oficial operatorul feroviar de stat următoarele:
– ”Câte locomotive modernizate prin PNRR au fost livrate până acum către societatea pe care o conduceți? Defalcat, pe tipuri și reparatori: câte locomotive electrice și câte locomotive pe baterii de la SCRL Brașov, câte locomotive electrice de la Softronic și câte locomotive electrice de la Reloc?
– Câte vagoane modernizate prin PNRR au fost livrate către CFR Călători? Defalcat, pe tipuri de vagoane și pe reparatori de material rulant”.
Ceea ce am primit nu răspundea în niciun fel celor întrebate de noi:
”În ceea ce privește livrarea materialului rulant modernizat, realizată de firmele contractante în cadrul programului de investiții finanțat prin PNRR, nu mai vorbim despre un singur <tren PNRR>, ci despre mai multe trenuri. Unele dintre acestea sunt formate integral din material rulant modernizat (vagoane și locomotive), iar altele sunt tractate de locomotive modernizate prin acest program.
Exemple de trenuri formate integral din vagoane și locomotive modernizate prin PNRR:
– IC 538 și IC 536 care circulă pe ruta Brașov – București Nord – Constanța și retur;
– IR 581 și IC 582 care circulă pe ruta București Nord – Constanța și retur;
– IR 1883 și IR 1682 care circulă pe ruta București Nord – Constanța și retur.
Exemple de trenuri tractate de locomotive modernizate prin PNRR:
– IC 572 și IC 571, pe ruta Galați – București Nord și retur;
– IC 552 și IC 551, pe ruta Suceava Nord – București Nord și retur;
– IR 346 și IR 347, pe ruta București Nord – Curtici și retur;
– IR 78 și IR 79, pe ruta București Nord – Curtici și retur;
– IR 1992 și IR 1990, pe ruta Timișoara Nord – Constanța și retur;
– IR 1641 și IR 1642, pe ruta București Nord – Satu Mare și retur.
Având în vedere că livrările sunt realizate progresiv, unitățile de material rulant modernizat recepționate sunt utilizate cu prioritate în compunerea trenurilor de rang IC, fără a exclude în continuare exploatarea acestora și în trenuri de rang IR, pe rute precum Arad, Cluj, Iași, Craiova etc. De asemenea, în cadrul acestui proiect de investiții cu fonduri PNRR, au fost introduse în serviciul de manevră primele locomotive electrice cu acumulatori la Depoul Brașov, urmând ca astfel de locomotive să fie operate, în cel mai scurt timp, și de Depoul București”.
Am insistat printr-o nouă adresă, dar tot nu am primit datele cerute.