După doi ani de licitații, SRCF Brașov a semnat contractul pentru modernizarea gării Bartolomeu, în baza căruia vor fi refăcute liniile și peroanele.
Contractul pentru cea de-a doua gară a Brașovului, în valoare de 51.764.800 de lei (fără TVA), echivalentul a 10,2 milioane de euro, a fost semnat cu Asocierea Drum Asfalt SRL – GDO MOV Impex SRL, informează presa locală.
Conform contractului, termenul de finalizare a lucrărilor este de 10 luni calendaristice, însă, potrivit anunțului de atribuire a contractului, respectarea acestuia va depinde de condițiile meteo (dacă va fi cazul, lucrările vor fi suspendate în perioada iernii), dar și de sumele finanțate de la bugetul de stat pentru această investiție.
Prin acest proiect vor fi realizate reparații capitale la cinci linii din stație, plus reparații parțiale la încă una. De asemenea, linia IV (linia principală) va fi configurată astfel încât trenurile care nu opresc la Bartolomeu să treacă prin această gară cu o viteză de 80 km/oră. Pe de altă parte, linia 3 va fi desființată, pentru a se putea construi un peron lărgit, care să deservească liniile 2 și IV. Acest peron va fi acoperit cu o copertină metalică.
Proiectul mai prevede refacerea aparatelor de cale și montarea unor noi echipamente specifice traficului feroviar. De asemenea, vor fi montate panouri de informare pentru călători, realizarea unui sistem de sonorizare, dar și instalarea unor camerelor video. Tot prin acest proiect vor fi realizate lucrări de amenajare a spațiilor verzi și va fi realizată parcarea de tip park&ride.
Prima licitație pentru modernizarea gării Bartolomeu, lansată în 2023
După ce în 2023 două licitații au fost anulate, iar SRCF Brașov a reluat procedura la o valoare cu 57% mai mare, în noiembrie 2024 au fost depuse trei oferte pentru modernizarea gării Bartolomeu, așa cum am scris.
Ofertele au fost următoarele:
Ofertant unic : SC Proiect Consult SRL
Terț: Prefarails Maroc
Subcontractanți: Construcții Feroviare Mureș S.A., San Electroterm Grup
Asociere: ZUE (lider), UTI Construction and Facility Management, CON-A Operations
Subcontractanți: Lacons, EPMC Consulting, CON-A Productions, Radaria
Asociere: Drum Asfalt (lider), GDO MOV Impex S.R.L.
Subcontractanți: Vasútvill Kft., Precon Transilvania S.R.L., Rotermit.
Staţia Bartolomeu este situată în municipiul Brașov, între gările Brașov și Ghimbav. Peronul principal, de la linia 1 este realizat din beton armat monolit, având stratul de uzură din asfalt degradat. Acesta are o lungime de 178,50 m, o lăţime variabilă, iar cota superioară este aproximativ egală cu cea a nivelului superior al șinei (NSS).
Peroanele dintre liniile 1-2, 2-3 și 3-4 sunt realizate din beton armat monolit, având stratul de uzură din asfalt degradat. Acestea au o lungime de aproximativ 250 m și o lățime de 2,75 m, iar cota superioară este aproximativ egală cu cea a nivelului superior al șinei (NSS). Accesul la peroane se face pe două treceri la nivel realizate din dale prefabricate de beton.
Platforma stației și zonele adiacente includ parcările, trotuarele, scările de acces și zonele verzi situate pe terenul aflat în administrarea CNCF CFR SA. Acestea nu au mai beneficiat de îmbunătățiri și reparații de mult timp, fiind în diferite stadii de degradare, iar zonele verzi nu sunt amenajate corespunzător din punct de vedere peisagistic.
Linia 1 din stația Bartolomeu are o lungime totală de 923 m, suprastructura este cale cu joante de tip 49 pe traverse de beton și prezintă defecte în special pe suprafața de rulare: ştirbituri, bavurări, patinări şi desprinderi de material. Linia 2 are o lungime totală de 937 m și are aceleași caracteristici și defecte ca linia 1. Linia 3 are o lungime totală de 1241 m, cu suprastructura tip cale cu joante de tip 49 pe traverse de beton. Linia, ce se va dezafecta pentru realizarea peronului lat dintre liniile 2-IV, precum și aparatele de cale și semnalele aferente vor fi propuse spre casare. Linia IV directă are o lungime totală de 1.241 m, suprastructura este cale cu joante de tip 60 pe traverse de beton. Liniile 5-12 din stația Bartolomeu nu sunt folosite, iar prisma de piatră spartă este colmatată 100% cu vegetație.
Aparatele de cale au reperele de rulare uzate, iar cele mai multe defecte se întâlnesc la ace și inimile de încrucișare. În dreptul aparatelor de cale se produc cele mai multe abateri de direcție (în plan și profil longitudinal) ale traseului căii. Aparatele de cale prezintă uzuri, deformații și defecte peste limitele admise, ce necesită a fi înlocuite parțial sau în totalitate.