Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Constantin Șerban, și directorul general al CFR SA, Ion Simu-Alexandru, au vizitat șantierul de modernizare pe calea ferată Apața-Cața.
Vizita a avut loc pe portalul de la Homorod, din Subsecțiunea 2: Apața-Cața a tronsonului de cale ferată Brașov-Sighișoara.
După vizita de la Mureni din cadrul Subsecțiunii 3 a aceluiași tronson, despre care am relatat ieri, cei doi oficiali au vizitat portalul de la Homorod din cadrul Subsecțiunii 2, unde au putut vedea progresul TBM-urilor Alexandra și Konstantina, care forează două tuneluri gemene cu o lungime de 5,1 km fiecare, între Racoș și Homorod. Alături de acestea, alte două ”cârtițe”, Eleni și Varvara, forează alte două tuneluri gemene, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș.
În cadrul vizitei, oficialii au discutat cu echipa de proiect despre lucrările în curs, etapele următoare de execuție, și măsurile implementate pentru menținerea celor mai înalte standarde de calitate. Ministrul a apreciat nivelul de mobilizare din teren și utilizarea tehnologiilor moderne, inclusiv a celor patru echipamente TBM care lucrează simultan, care reprezintă o premieră în proiectele feroviare din țară, potrivit unui comunicat al Aktor dat publicității joi dimineață.
Patru tuneluri vor fi gata la finele anului viitor
Cele mai mari TBM-uri existente în România au depășit pragul de 5,100 de metri de tunel forat, cel mai avansat fiind TBM 1 (Eleni) cu peste 2,500 metri executați. Cu o viteză medie de aproximativ 10 metri pe zi, finalizarea celor patru tuneluri este estimată pentru decembrie 2026.
Subsecțiunea 2 Apața-Cața face parte din proiectul de reabilitare a liniei de cale ferată Brașov-Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunăre, pentru circulație cu viteza maximă de 160 km/h, tronson Brașov-Sighișoara. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de către Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu asocierea RailWorks (AKTOR SA – Alstom Transport SA – Arcada Company).
Potrivit ultimei monitorizări a CNCF CFR SA, aferentă lunii august și prezentată recent de Club Feroviar, stadiul fizic al lucrărilor pe calea ferată Apața-Cața este de 58,25%. După finalizarea lucrărilor pe Brașov-Sighișoara, durata călătoriei dintre cele două orașe va scădea de la peste patru ore la mai puțin de o oră și jumătate.