Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că marți, 11 noiembrie, la ora 15:00, se deschide circulaţia feroviară pe firul I modernizat de pe noua cale ferată Ilia-Mintia.
Este vorba de varianta de traseu nou-construită între stațiile Ilia și Mintia, parte a secțiunii Gurasada-Simeria, situată pe Axa prioritară TEN – T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov -București – Constanța. Lucrările de construire a noii variante feroviare au fost realizate în cadrul contractului de modernizare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate pe Tronsonul 3 Gurasada-Simeria, proiect co-finanțat din Fondul de Coeziune, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 și prin Programul Transport 2021 – 2027.
Pentru atingerea obiectivului general al proiectului, și anume atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/oră pentru trenurile de călători și de 120 km pentru trenurile de marfă, noua variantă de traseu, în lungime de 5,885 km, este mai scurtă cu 1,216 km față de varianta veche de traseu, iar pentru realizarea acesteia a fost necesară construirea inclusiv a trei poduri feroviare peste râul Mureș, în lungime totală de 1,3 km, a căror valoare totală estimată depășește 290 de milioane de lei. Club Feroviar a scris anterior că lucrările la noua variantă au durat opt ani, din cauza unor piedici birocratice.
Revenind la noile poduri, acestea sunt:
‣ podul nr. 1, situat la intrarea în localitatea Brănișca dinspre Deva, în imediata vecinătate a vechiului pod feroviar, cu lungimea de 384 m;
‣ podul nr. 2, amplasat în zona Castelului Josika, cu lungimea de 435 m;
‣ podul nr. 3, aflat la ieșirea din Brănișca spre Bretea Mureșană, cu lungimea totală de 486 m.
Din punct de vedere arhitectural, toate cele trei poduri, înalte de 1,95 m, sunt realizate din tabliere metalice, cu cuve de beton armat și cu fundarea executată direct în rocă, iar pentru a reduce impactul asupra râului Mureș s-a utilizat o tehnologie modernă, prin care podurile au fost construite pe maluri și ulterior lansate în poziția finală.
Se reduce durata călătoriei
Principalul avantaj al circulației pe noua cale ferată Ilia-Mintia (16 km), este reducerea timpului de parcurs în această primă etapă, la 18 minute pentru trenurile de călători și la 20 de minute pentru trenurile de marfă, pe firul I între Ilia și Mintia, iar după darea în exploatare, la vitezele proiectate, a variantei nou-construite inclusiv pe firul II (februarie 2026), timpul de parcurs între stațiile Ilia și Mintia va fi de doar 8 minute pentru trenurile de călători și de 18 minute pentru trenurile de marfă.
Contractul de reabilitare a Tronsonului 3 Gurasada – Simeria, situat pe Axa prioritară TEN – T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică), are ca obiectiv modernizarea a 40,88 km de infrastructură și suprastructură feroviară pentru circulația trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, lucrări de terasamente și consolidări pe întreaga distanță, construirea a 17 poduri (dintre care 3 peste râul Mureș), 27 de podețe, 4 pasaje superioare, 3 pasaje inferioare, lucrări civile în 9 stații de cale ferată (inclusiv halte comerciale/puncte de oprire), lucrări de electrificare și energoalimentare, precum și lucrări de implementare a sistemului de siguranță a traficului ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R).
Lucrările sunt executate de Asocierea FCC Construccion SA, Webuild SpA și Contratas y Ventas SA. Potrivit ultimelor date centralizate ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, aferente sfârșitului lunii septembrie, pe care le-am prezentat recent, stadiul fizic al acestui tronson este de 87,50%.