Hotărârea prin care 50 km de cale ferată trec de la CFR SA la Grampet, pe masa lui Ciolacu

Proiectul de Hotărâre de Guvern elaborat încă din 2020 prin care aproape 50 km de cale ferată trec de la CFR SA la Grampet se află acum pe masa premierului Marcel Ciolacu.

Pe ordinea de zi a ședinței de joi a Executivului se află un proiect de Hotărâre a Guvernului privind privind scoaterea din inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului a unor bunuri aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Concret, aproape 50 km de cale ferată din patru stații și 120 de aparate de cale (macazuri) trec din patrimoniul CFR SA la o companie din grupul Grampet controlat de Gruia Stoica. Scoaterea din inventarul administratorului infrastructurii feroviare de stat a acestor linii survine ca urmare a unei decizii halucinante a Înaltei Curți de Casație și Justiție, potrivit căreia liniile ferate sunt ”bunuri mobile”.

Un proiect de Hotărâre de Guvern în acest sens a mai fost promovat de Ministerul Transporturilor și în anul 2020, așa cum a scris Club Feroviar la vremea respectivă. Atunci, proiectul nu a mai devenit literă de lege, nefiind aprobat de Executiv. Însă la începutul lunii octombrie a acestui an, pe site-ul ministerului a fost pus din nou, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului respectiv.

Căi ferate și macazuri trec de la CFR SA la Grampet

Este vorba de 48,638 km constructivi de cale ferată și 120 de aparate de cale din stațiile Brazi, Ghighiu, Bradu Rafinărie și Barboși Triaj. Valoarea de inventar a acestora este de 26.613.137,4 lei. Valoarea de inventar cumulată a acestor mijloace fixe este de peste 26,5 milioane de lei, echivalentul a 5,3 milioane de euro.

Mijloacele fixe sunt amplasate astfel:

Stația CF Brazi

Descriere tehnică – 13,654 km constructivi (12,631 km reali și 37 de aparate de cale).

Valoare de inventar – 18.936.714,35 lei.

Stația CF Ghighiu

Descriere tehnică – 25,079 km constructivi (23,879 km reali și 40 de aparate de cale).

Valoare de inventar – 4.591.807,05 lei.

Stația CF Bradu Rafinărie

Descriere tehnică – 9,905 km constructivi (8,783 km reali și 17 aparate de cale).

Valoare de inventar – 2.599.629,00 lei.

Stația CF Barboși Triaj

Descriere tehnică – 26 de aparate de cale.

Valoare de inventar – 484.987,00 lei.

La această situație s-a ajuns în urma unei sarabande de procese în instanță având ca obiect patrimoniul CFR SA care a început în urmă cu 17 ani. CITEȘTE AICI cum a decis instanța supremă că liniile de cale ferată nu sunt mijloace fixe și cum s-au desfășurat procesele.