La a treia licitație lansată de Sucursala Regională de Căi Ferate Brașov pentru reparații pe linia ferată Toplița-Stânceni de pe Magistrala 400, s-a depus o ofertă din partea unei asocieri de firme românești.
La finele lunii iunie, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație cu titlul ”Reparaţii linia CF 400 Topliţa-Stânceni (de la Km. 183+954 la Km. 192+945) inclusiv liniile 2, III, 4 şi aparatele de cale nr. 1, 3, 9, 5/7, 2, 8, 14 şi 4/6 din st. Topliţa (execuţie)”. Valoarea totală estimată a contractului este de 84.832.065,9 lei, echivalentul a aproximativ 17 milioane de euro.
Licitații identice, cu aceeași valoare estimată, fuseseră lansate de SRCF Brașov și în lunile februarie și septembrie ale anului trecut, însă ele au fost anulate din lipsă de ofertanți, așa cum am scris.
Potrivit anunțului din SEAP, de această dată însă a fost primită o ofertă, din partea asocierii Europan Prod SA (lider) – Construct ING – Daria Const, cu subcontractant declarat Oneli Serv.
Ultimele reparații capitale, făcute acum 41 de ani
Pe segmentul de cale ferată vizat de proiect, ultimele lucrări de reparație capitală s-au făcut în anul 1984, ultimele lucrări de reparații periodice cu mașini grele de cale în 1994, iar în 2004 s-au executat lucrări de buraj mecanizat. Traficul anual este de 4,28 milioane tone brute, iar cel cumulat este de 251,74 milioane tone brute. Structura traficului actual este preponderentă pentru călători.
Lungimea totală a liniei este de 8,034 km, din care 2,228 km sunt pe traverse de lemn şi 5,806 km pe traverse de beton. Suprastructura este alcătuită din șină de cale ferată tip 65 montată pe traverse de lemn şi de beton, cu prindere indirectă, cale cu joante, lungimea standard a şinei fiind de 25 de metri.
Potrivit ultimului recensământ făcut la fața locului, șina este uzată în proporție de 40%, traversele de beton necorespunzătoare în proporție de 26%, traversele de lemn necorespunzătoare în proporție de 35%, iar materialul metalic mărunt de prindere în proporție de 50% necorespunzător. Prisma căii este colmatată în proporție de 75%, iar pe o lungime a căii de 2,92 km șanțurile existente necesită lucrări de curățire. În lungul căii, traseul prezintă tasări pe zona joantelor, acestea fiind căzute din cauza traverselor de lemn putrezite. De asemenea, o mare parte din terasament necesită lucrări de consolidare. Şanţurile existente pe traseu sunt de pământ sau moloane, poziționate de o parte şi de alta ale căii ferate, fiind degradate, colmatate şi înierbate.