De aproape două luni de zile, licitațiile feroviare pot fi numărate pe degete. Cele care au fost lansate de la începutul anului fie au valori mici, fie vizează încheierea de acorduri-cadru pe o perioadă mai mare. Întârzierea redactării și aprobării bugetelor pe acest an ale CFR SA a legat de mâini și de picioare investițiile în infrastructura de cale ferată, atât de necesare pentru dezvoltare. Iar întârzierea bugetelor este cauzată de faptul că responsabilii Ministerului Transporturilor nu știu cum să le redacteze, astfel încât să împace și Legea Bugetului de stat pe 2023, și Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.
Procedurile de achiziție publică sunt rara avis la început de an. Puține și mărunte. Cum bugetul de venituri și cheltuieli pe 2023 al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA nu a fost nici măcar pus în dezbatere publică, darămită să fie și aprobat și publicat în Monitorul Oficial, în fiecare lună se merge pe 1/12 din bugetul anului trecut. În consecință, nici centralul companiei și nici cele opt sucursale regionale nu pot lansa proceduri pentru atribuirea unor contracte de lucrări.
La nivel central, CNCF CFR SA a lansat de la începutul anului și până acum doar șase licitații. Ce-i drept, toate o valori mari, așa că la prima vedere s-ar putea crede că nu este niciun fel de problemă din punctul de vedere al finanțării. Doar ultima procedură, despre care a scris recent Club Feroviar, pentru traversări dublă joncțiune, are o valoare de 50 milioane de euro.
Însă dacă studiem mai atent, vom constata că, în afară de procedura lansată pe 3 ianuarie pentru ”Tuburi flexibile din cauciuc pentru periile de la masinile de profilat SSP 2005 SWR”, toate celelalte vizează încheierea de acorduri-cadru. De exemplu, în cazul ultimei licitații, cea menționată mai sus, pentru TDJ, se vrea încheierea unui acord-cadru pentru o perioadă de patru ani de zile. E simplu: lansezi licitația, atribui contractul de tip acord-cadru și lansezi primul contract subsecvent abia când se aprobă bugetul.
Dacă însă este vorba de un contract pentru atribuirea unei lucrări de reparații, de exemplu, nu ai cum să lansezi procedura dacă nu ai banii asigurați. Adică bugetul aprobat.
Licitațiile feroviare din 2023: una la București, niciuna la Constanța
Dar să vedem cum stau din acest punct de vedere și surcursalele regionale ale administratorului infrastructurii feroviare.
Regionala București a lansat anul acesta o singură licitație, cea pentru modernizarea Gării de Nord din București, etapa 1. Procedura are o valoare mare, de peste 470 milioane de lei, însă documentația fusese pregătită anterior, încă de anul trecut, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor este data de 6 martie. Urmează evaluarea ofertelor, iar până se ajunge la desemnarea câștigătorului și atribuirea contractului sunt toate șansele ca bugetul să fie aprobat.
La Regionala Constanța valurile sunt și mai mici decât la București. Aici, ultima licitație lansată datează din 29 noiembrie 2022 și vizează studiul de fezabilitate pentru redeschiderea Tunelului Palas spre Portul Constanța, construit de Anghel Saligny în 1900 și închis de SNCFR în 1992. În acest caz, s-a depus deja o ofertă, după cum a scris Club Feroviar.
La regionalele Galați și Iași nu s-a lansat nicio licitație în acest an
Ne mutăm în Moldova cu analiza noastră. În ceea ce privește Regionala Galați, nu avem prea multe lucruri de scris, deoarece ultima licitație a fost lansată pe 30 decembrie 2022 și vizează ”Tăieri de arbori periculoşi pe zona CFR”. Anul acesta, nimic.
O situație simimală și la Regionala Iași a CNCF CFR SA, unde ultima procedură de achiziție a fost lansată pe 14 decembrie 2022.
Puține licitații și la regionalele Brașov, Cluj și Timișoara
În Transilvania, la Regionala Brașov, întâlnim o situație oarecum mai bună. Aici, de la începutul anului în curs, au fost lansate trei licitații. Din acestea, una, pentru modernizarea stației CF Bartolomeu, despre care am scris recent, este de fapt reluarea unei proceduri de anul trecut, care atunci fusese anulată. O alta, privind reparații de tip Quick Wins, este tot o restanță din 2022, respectiv au fost relicitate patru loturi care nu primiseră oferte la prima strigare. Cea de-a treia licitație, privind achiziția de plăcuțe de polietilenă pentru prinderea traverselor de șină, are o valoare de doar puțin peste 80.000 de euro.
La Regionala Cluj în acest an a fost postat un singur anunț de licitație, pe 30 ianuarie, privind cumpărarea de erbicid, cu o valoare de nici 60.000 de euro.
În ceea ce privește Regionala Timișoara, aici ultimul anunț postat în sistemul electronic de achiziții publice datează din 22 decembrie 2020.
Doar două proceduri lansate în 2023 la Regionala Craiova
La Regionala Craiova, în 2023 au fost lansate doar două licitații. Prima dintre ele, de pe 8 februarie, are o valoare ceva mai consistentă, de peste 250.000 de euro, și vizează ”Reparații curente la instalațiile SCB pe raza secției CT3”. În schimb, a doua licitație, de pe 20 februarie, pentru erbicid lichid, are o valoare totală estimată de nici 75.000 de euro.
Licitațiile feroviare, ”victime” ale contradicțiilor dintre Legea Bugetului și Statut
De vină pentru neadoptarea bugetului CFR SA pe 2023 sunt contradicțiile dintre Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar și Legea Bugetului de stat pe 2023.
Aplicarea Statutului, în speță a noilor coeficienți de ierarhizare, ar însemna un efort financiar de 500 milioane de lei la CNCF CFR SA și de 250 milioane de lei la SNTFC CFR Călători SA. Numai că majorarea pierderilor companiilor ar intra în contradicție cu Legea bugetului de stat pe anul în curs, care interzice acest lucru, la articolul 63. În consecință, până acum a fost pus în dezbatere publică doar bugetul pe 2023 al CFR Marfă, așa cum a scris recent Club Feroviar. CFR SA și CFR Călători mai așteaptă. La fel și investițiile.