După ce în octombrie părea să fi abandonat ideea, în urma criticilor venite din industria de profil, Ministerul Transporturilor a repus vineri pe tapet taxa pe inspecția tehnică în domeniul feroviar, stabilită tot la 1%. Practic, este vorba de un nou bir pus în cârca producătorilor de material rulant, fiind invocate accidente feroviare sau cu tramvaiul care nu au avut loc din vina vehiculelor.
Pe site-ul ministerului a fost postat vineri, în consultare publică, proiectul de Ordonanță a Guvernului privind inspecţia tehnică și supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
Inițiatorul se prevalează de creșterea numărului de accidente feroviare și cu tramvaie
Un proiect cu titlu și conținut identic mai fusese avansat în spațiul public și în luna octombrie a anului trecut, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. În plus față de vechea variantă, a mai fost completată Nota de fundamentare a proiectului, în sensul că au fost introduse și alte accidente cu tramvaiele produse ulterior.
În octombrie se făcea referire doar la accidentele feroviare de la Roșiori Nord din 13 martie 2023 și și de la Galați din 25 martie 2023. Acum, sunt menționate și trei accidente cu tramvaie: la Arad pe 14 august (soldat cu un deces), tot la Arad, pe 17 noiembrie (un tramvai a luat foc în mers) și la Timișoara, pe 22 noiembrie (ciocnirea a două tramvaie, soldată cu rănirea a trei persoane, dintre care un copil).
Necesitatea (re)promovării actului normativ este justificată de inițiator ”având în vedere frecvența în continuă creștere a accidentelor care au avut loc în anul 2023 în transportul feroviar și transportul urban pe șine, cu tramvaie, care s-au soldat cu vătămări corporale și, din păcate, și cu pierderi de vieți omenești, pe lângă pagubele materiale”.
Companiile, obligate să plătească la stat 1% din valoarea producției
În rest, așa cum spuneam, cele două proiecte sunt identice. Dar să vedem ce prevede proiectul de Ordonanță, așa cum a fost el pus în consultare publică, în octombrie 2023 și la început de ianuarie 2024.
Potrivit proiectului, inspecția tehnică și supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică se realizează pe bază de contract de inspecție tehnică încheiat cu operatorii economici care desfășoară activități în unul dintre domeniile prevăzute în proiectul de lege. Aceste domenii sunt feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorail şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
Companiile au obligația de a încheia un contract de inspecție tehnică pentru perioada de valabilitate a autorizației și/sau a agrementului tehnic acordat de AFER. Valoarea contractului încheiat de către operatorul economic cu AFER se calculează într-un procent de 1% din valoarea producției sau a serviciilor realizate de către operatorul economic aferent activității desfășurate de acesta într-unul dintre domeniile prevăzute, valoare care se calculează în baza declarației lunare pe proprie răspundere privind producția realizată de operatorul economic, care va fi însoțită de documentele doveditoare.
Netransmiterea de către operatorul economic a declarației lunare pe proprie răspundere privind valoarea producției realizate duce la suspendarea autorizației și/sau a agrementului tehnic acordat de AFER.
Și nivelul amenzilor este prevăzut să crească, așa cum se arată în Nota de fundamentare: ”Având în vedere că pentru fapte similare, nivelul amenzilor se încadrează între 50.000 lei și 100.000 lei, prin prezentul act normativ se propun aceleași limite. La cuantumul amenzilor s-a ținut cont de faptul că nerespectarea normelor tehnice obligatorii, prin introducerea și utilizarea pe piață de către operatorii economici a unor produse/servicii neconforme poate conduce la faptele ce constituie contravenţii”.
Taxa pe inspecția tehnică în domeniul feroviar, primită cu nervozitate de producătorii de material rulant
La finele lunii octombrie, după prima apariție a proiectului de Ordonanță, prevederile acestuia au fost primite cu maximă nervozitate de către producătorii de material rulant autohtoni, așa cum am scris la vremea respectivă.
Unul dintre motive era că 1% din ”cifra de afaceri” (de fapt, din producția realizată – n.red.) este foarte mult, înseamnă 16,7% din procentajul de profit, spunea reprezentantul unei asociații de profil. Un alt aspect criticat privește faptul că verificarea include și documente care au fost deja emise de către entități din Uniunea Europeană – „ei ce să mai verifice?”. Documentele controlate de AFER sunt deseori copii ale celor emise de Autoritate, de ce să plătești această verificare?
Argumentația proiectului e falsă, mai spunea reprezentantul asociației: ”Acolo se vorbește de incidența mare a evenimentelor feroviare din ultima perioadă, însă aici vinovăția nu este cea a producătorilor de material rulant, cauzele incidentelor fiind starea proastă a infrastructurii, comportamentul mecanicilor de locomotivă și al vatmanilor. Motivația e o minciună ordinară”.