După ce a fost păsuit la plata TUI și trenurile sale au fost repuse în circulație, șeful operatorului feroviar de stat, Traian Preoteasa, s-a plâns că nu are bani și a explicat care sunt datoriile CFR Călători.
”Necesitatea asigurării serviciului public a constituit și constituie în continuare o prioritate pentru CFR Călători, cu toate că devine din ce în ce mai greu de îndeplinit acest deziderat în condiţiile subfinanţării acute a sistemului și cu atât mai mult atunci când se suprapune peste neplata (sau plata mult întârziată) a facilităților de călătorie acordate de statul român pentru călătoriile cu trenul pentru diferite categorii sociale. Cu toate că în anul 2025 compensația reprezintă doar 80% din valoarea compensației din anul 2024 şi în condițiile în care este o certitudine că majoritatea elementelor de cost care intervin în circulația unui tren au cunoscut creșteri, CFR Călători face toate demersurile necesare astfel încât, în limita prevederilor legale, să achite către CFR SA sumele datorate ca urmare a utilizării infrastructurii feroviare publice”, se arată într-un comunicat dat publicității de CFR călători marți seara.
În același comunicat postat pe site, care de această dată a fost distribuit și către presă, spre deosebire de precedentul, se menționează că în această lună CFR Călători a primit de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) următoarele sume:
– în data de 15 octombrie a.c., 133 de milioane de lei ce reprezintă compensaţia care a fost utilizată pentru plata salariilor şi a obligaţiilor către Bugetul de Stat, obligaţii care sunt în cuantum de 158 de milioane de lei (diferenţa a fost suportată din încasările CFR Călători);
-în data de 21 octombrie a.c. a intrat în conturile companiei suma de 105 milioane de lei reprezentând facilităţi. Această sumă va putea fi utilizată de către CFR Călători începând cu data de 22 octombrie 2025, conform unei adrese emise de către Trezoreria Bucureşti, pentru plăți parţiale a datoriilor restante către diverşi furnizori.
Datoriile CFR Călători la TUI, electricitate, motorină
”Precizăm că în prezent, compania are datorii restante cuprinse, ca vechime, între 30 -180 de zile către diferiţi furnizori pentru plata: TUI, energie electrică, motorină, reparații și salubrizare material rulant etc. Structura cheltuielilor lunare în sumă de 360 de milioane de lei ale CFR Călători este următoarea:
TUI 60.000.000 lei
energie 40.000.000 lei
obligații bugetare ANAF inclusiv eșalonarea 80.000.000 lei
salarii 80.000.000 lei
motorină tracţiune 30.000.000 lei
cheltuieli reparații, salubrizare, pază, etc 45. 000.000 lei
alți furnizori 25.000.000 lei.
Din datoria restantă reprezentând TUI, compania a efectuat plăți în cuantum de 10 milioane lei din fonduri proprii în perioada 16 – 20.10. 2025, urmând ca o nouă plată în cuantum de 30 de milioane de lei să se efectueze în data de 22 octombrie 2025. O altă sumă urmează a fi compensată pentru prestațiile efectuate de către CFR Călători, către CFR SA. CFR Călători respectă legislația care prevede plata facturilor scadente, în funcție de vechimea acestora, prevedere cuprinsă în Codul Fiscal, plăţile făcându-se în consecinţă”, se mai arată în comunicat.
Acesta a fost dat la scurt timp după ce CFR SA a anunțat că trenurile CFR Călători suspendate din noaptea de luni spre marți vor fi repuse în circulație, după ce operatorul feroviar de stat a promis că-și va plăti datoriile. Adică ”pe caiet”, căci promisiuni au mai fost.
Fără îndoială, este o soluție de moment, căci, așa cum am văzut, CFR Călători va achita în această lună doar 40 de milioane de lei din datoria totală la TUI de aproape 80 de milioane. Iar restanțele se vor acumula și luna viitoare.