Trenul Dacia al CFR Călători care a plecat luni după amiază din București n-a mai ajuns marți dimineață la Viena cu tot cu pasageri. Aceștia au fost dați jos din tren la Budapesta și îmbarcați într-un tren RegioJet care i-a dus până în Capitala Austriei. Între timp, responsabilii Softronic iau măsuri pentru ca locomotivele lor să nu se mai defecteze, așa cum s-a întâmplat luni la Florești Prahova.
Așa cum am scris ieri, trenul Dacia IRN 346 a plecat luni la ora 15:07 din Gara de Nord din București, cu destinația finală Wien Hauptbahnhof, unde ar fi trebuit să ajungă marți dimineață la ora locală 8:20.
Garnitura a acumulat până la Florești Prahova, pe Magistrala 300, o întârziere de 20 de minute, după care locomotiva LEMA 005, recent modernizată la Softronic Craiova, s-a defectat în linie curentă, la ieșirea din stație. Au fost probleme la compresor care nu au putut fi rezolvate, iar mecanicul a fost nevoit ca în cele din urmă să declare locomotiva defectă și să solicite locomotivă de ajutor. Aceasta a venit de la Depoul Ploiești, însă toate manevrele au dus la creșterea întârzierii la peste trei ore.
Călătorii, dați jos din trenul Dacia și trimiși la un alt tren
Pe drum a mai recuperat, dar tot a ajuns, potrivit datelor publice ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, cu o întârziere de 137 de minute la Curtici Frontieră, la ieșirea din țară spre Ungaria, față de ora programată prin livret.
La ora 5:00 era programată sosirea la Budapest Keleti și plecarea la ora 5:40. Cu o asemenea întârziere la intratrea pe rețeaua feroviară maghiară, trenul a ajuns târziu la Budapesta, iar vagoanele românești nu au mai fost cuplate la trenul MAV cu destinația Wien Hauptbahnhof, pentru a ajunge acolo la 8:20.
Nu este pentru prima oară când, din cauza întârzierii mari la sosirea în capitala Ungariei, trenul la care trebuie atașate vagoanele CFR Călători să nu mai aștepte. Și nici acum nu a așteptat.
”Din cauza întârzierii internaționale mari a trenului, un tren auxiliar circulă între gara Keleti și Viena, care nu preia vagoanele 414, 413, 412 și 411. Pasagerii care sosesc cu trenul internațional întârziat își pot continua călătoria cu trenul RailJet Xpress (rjx60) cu plecare din gara Keleti spre Munchen la ora 7:40” – acesta a fost mesajul postat pe aplicația MAV.
Concret, pasagerii au fost dați jos din vagoanele românești și îndrumați către un tren de zi către Viena, fără a li se percepe vreun leu sau forint în plus. Numai că în loc să ajungi cu vagonul de dormit sau cușetă la Viena, ajungi la clasa a 2-a.
Ulterior, la ora 10:40, vagoanele românești au fost atașate la trenul 142 Ferenc Liszt Eurocity și trimise către capitala Austriei, unde au sosit la ora 13:20. La timp pentru a fi pregătite pentru plecarea înapoi, la ora 19:42, ca IRN 347, spre București Nord, unde ar trebui să ajungă miercuri la ora 15:26.
Măsurile luate de Softronic
Pentru a nu se mai repeta defectarea locomotivelor livrate către CFR Călători, reprezentanții producătorului craiovean Softronic vor să urmărească cum se comportă la drum compresoarele.
”Am montat pe aceste locomotive compresoare Atlas Copco, cele mai scumpte de pe piață, aceleași care sunt montate și pe locomotivele livrate de noi în Suedia, unele chiar de acum opt ani de zile, și nu au avut probleme. L-am ales pentru că rezistă foarte bine și la temperaturi de minus 40 de grade. Vom trimite personal specializat de la Softronic cu un tren tractat de o locomotivă LEMA de la București la Constanța și înapoi, care va sta alături de mecanic în cabină. Orcum, compresoarele sunt în garanție”, a declarat pentru Club Feroviar inginerul Cătălin Iosub, acționar al Softronic.
10 locomotive modernizate de Softronic au fost deja livrate CFR Călători
Softronic a semnat în decembrie 2023 un contract pentru modernizarea a 19 locomotive electrice pentru CFR Călători, finanțat din PNRR, cu o valoare de 100,68 milioane de euro.
Locomotivele pe care Softronic le modernizează pentru CFR Călători au fost dezvoltate inițial cu motoare electrice clasice, de curent continuu. Deși robuste și eficiente pentru standardele de atunci, acestea aveau nevoie de o actualizare majoră pentru a răspunde cerințelor tehnologice și de mediu din prezent.
Până în prezent, au fost livrate 10 din cele 19 locomotive incluse în contractul menționat. În caz de defectare, CFR Călători nu plătește pentru repararea lor, căci contractul include și mentenanța materialului rulant modernizat de uzina craioveană.