Capitalizarea Carpatica Feroviar, noua CFR Marfă, a fost aprobată de Guvern

Guvernul a aprobat joi capitalizarea Carpatica Feroviar SA, prin suplimentarea cu 125.000 de lei a bugetului Ministerului Transporturilor, a anunțat purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin.

”Printr-o altă Hotărâre de Guvern s-a alocat suma de 125.000 de lei din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului, care vor suplimenta bugetul Ministerului Transporturilor pentru a asigura capitalizarea iniţială ca primă etapă a înfiinţării societăţii comerciale de interes strategic cu capital de stat Carpatica Feroviar S.A. Înfiinţarea Carpatica Feroviar S.A. se va realiza în conformitate cu prevederile tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene şi a legislaţiei concurenţiale de la nivel european şi naţional. Activitatea va veni în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar din ţară şi legăturile internaţionale de transport feroviar”, a declarat Mihai Constantin într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Carpatica Feroviar = CFR Marfă 2.0

Proiectul Hotărâre de Guvern privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii care se referea la Carpatica Feroviar a fost postat pe site-ul ministerului, în consultare publică, la mijlocul lunii trecute.

În Nota de fundamentare, Ministerul Transporturilor recunoștea ceea ce știa toată lumea: înființarea Carpatica Feroviar se va face pentru a prelua activitatea CFR Marfă. De doi ani, de când se tot vorbește despre înființarea Carpatica Feroviar, autoritățile susțin, invariabil, că noua societate va fi creată pentru a presta servicii de transport militar, în contextul agresiunii ruse în Ucraina. De parcă CFR Marfă nu ar avea capacitatea de a presta astfel de servicii, pe care, de altfel, le și prestează. Asta este varianta oficială, căci toți actorii din industria feroviară au realizat încă din primul moment că de fapt este vorba de o jonglerie financiară menită să salveze activele viabile ale CFR Marfă, în condițiile în care transportatorul feroviar național trebuie să restituie ajutorul de stat primit la privatizarea eșuată din 2013.

Acum și oficialii Ministerului Transporturilor au recunoscut (ce-i drept, cu jumătate de gură) ceea ce știa toată lumea – Carpatica Feroviar va fi înființată și pentru transporturi militare, și pentru transporturi comerciale, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.