De ce se tot anulează licitațiile de electrificare CFR: bani prea puțini, cerințe prea stricte

Licitațiile de electrificare CFR, lansate în ultima perioadă de trei regionale ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, se anulează pe bandă rulantă, din lipsă de ofertanți. Club Feroviar vă dezvăluie de ce nu se ”înghesuie” firmele de proiectare să oferteze pentru studiile de fezabilitate.

Chiar înainte de Crăciun, SRCF Iași a reluat procedura de licitație privind electrificarea Magistralei CFR 600, așa cum a scris atunci Club Feroviar.

În a doua jumătate a lunii octombrie, în sistemul electronic de achiziții publice fusese postat anunțul de licitație ce avea ca obiect ”Electrificarea a 8 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – Lot SRCF Iași, Electrificare linie CF Tecuci Nord-Bârlad-Vaslui-Iași (Nicolina) – elaborare Studiu de fezabilitate”. Valoarea totală estimată a contractului era de 14 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 2,8 milioane de euro. Ulterior însă, pe 28 noiembrie, procedura a fost anulată, din lipsă de oferte. Săptămâna trecută procedura a fost reluată, dar la aceeași valoare. Toate celelalte licitații de electrificare, lansate de regionalele Brașov și Craiova, au fost anulate.

Proiectant: caietele de sarcini sunt mult prea încărcate și se oferă prea puțin

De ce s-a ajuns însă în această situație? Am vorbit cu câțiva reprezentanți ai firmelor de specialitate, pentru a vedea de ce nu au depus oferte la licitațiile de electrificare CFR lansate de regionalele Brașov, Craiova și Iași. În principiu, toți ne-au spus același lucru: se pun la bătaie mult prea puțini bani și se cere mult prea mult de la firmele de proiectare.

„Motivul pentru care nu s-a prezentat nimeni la aceste licitații este că era mult încărcat caietul de sarcini. Bugetul a fost în consultare publică pentru electrificare exclusivă, doar pentru instalat catenara, iar când s-a scos oficial la licitație au venit cu cerințe ca pentru refacție. De exemplu, pe Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor s-a scos la licitație în 2016 la prețuri din 2007. Acum vor să facă la fel, dar cu 10.000 de euro pe kilometru, în condițiile în care între timp salariul mediu a crescut în mai multe rânduri și s-a mai schimbat și legea privind studiile geotehnice. În condițiile actuale, ce vor ei costă undeva pe la 60.000 de euro pe kilometru, nu 10.000 de euro. Mai exact, au scos la licitație o variantă la care trebuie să faci ce ai făcut pe Cluj-Oradea cu prețurile de atunci”, ne-a declarat reprezentantul unei firme specializate.

Doru Stănescu: ”Regionalele de cale ferată s-au gândit să facă, pe lângă electrificare, și alte modernizări”

Cerințele din caietele de sarcini au fost criticate și de Doru Stănescu, președintele Asociației Inginerilor Feroviari din România (AIFR): „Regionalele de cale ferată s-au gândit să facă, pe lângă electrificare, și alte modernizări, fapt care implică costuri mai mari decât cele estimate. Pe de altă parte, au venit cu niște cerințe extrem de restrictive și nejustificate, cum ar fi cea potrivit căreia expertul în elaborarea SF-ului să fie autorizat de ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei – n.red.). Or, autorizațiile date de ANRE sunt pentru proiectarea și execuția instalațiilor electrice, din care linia de contact cu instalațiile de protecție din cale și vecinătate, o bună parte din instalațiile de energoalimentare, instalațiile de comandă la distanță, instalațiile SCADA sunt specifice căii ferate, având propriile reglementări și standarde specifice. Eu personal cunosc doar patru persoane în România care au și autorizație ANRE, la nivelul solicitat de majoritatea SRCF, și cunoștințe în domeniul electrificării feroviare. Mai mult, elaborarea unui studiu de fezabilitate nu reprezintă nici proiectarea și nici execuția unei instalații pentru care se acordă autorizarea ANRE (în acest caz, conform solicitării pentru nivelul maxim al tensiunii – 110kV – de 4A)”.

Licitațiile de electrificare CFR, lansate de regionale fără coordonare unitară

Însă mai grav este, consideră Doru Stănescu, că licitațiile CNCF CFR SA au fost lansate separat, pe bucăți, la nivelul fiecărei sucursale regionale, fără ca ele să fie coordonate unitar.

De exemplu, studiul cerut de Regionala Brașov este strâns legat de cel comandat de Regionala Craiova și invers, precum și cele de pe SRCF Cluj (trei SF-uri la rândul lor conectate cu cel de pe SRCF Timișoara). Este vorba în principal de imposibilitatea tehnică a ofertantului câștigător de a elabora studiul de putere, inclus în realizarea studiului de fezabilitate, având în vedere că pentru elaborarea acestuia sunt necesare datele substațiilor de tracțiune electrică (STE) adiacente de la alt (alte) SF-uri (amplasare, puterea transformatoarelor de forță, puterea de scurtcircuit în punctul de racordare a STE, caracteristicilor liniei CF și a instalațiilor de electrificare etc.). Practic, se intră într-un cerc vicios.

„Normal, studiile de putere pentru cazurile în care acestea includ mai multe sectoare feroviare ce se intercondiționează ar fi trebuit făcute înainte de lansarea licitațiilor pentru elaborarea SF-urilor privind electrificarea liniilor de cale ferată, cu atât mai mult cu cât dintr-un astfel de studiu ar putea rezulta și necesitatea utilizării unui alt sistem de electrificare (de exemplu sistemul 2×25 kV – 50 Hz, care conduce la creșterea până aproape de dublare a distanței dintre STE) ca o soluție alternativă cu costuri mai mici decât la sistemul actual. Nu în ultimul rând, realizarea studiului de putere înainte de realizarea SF-ului ar fi redus timpul la care se poate solicita Avizul Tehnic de Racordare – ATR cu circa patru luni (cunoscând că și pentru obținerea ATR este necesar un interval de timp de circa patru luni)”,  a mai spus președintele AIFR.