Anul 2023 trebuia să fie cel al marilor inaugurări la calea ferată. N-a fost să fie, ba dimpotrivă, însă oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA estimează că anul 2024 va fi cel în care se vor tăia panglicile la tronsoane modernizate ce însumează aproape 300 km, ceea ce ar constitui un record al ultimelor decenii.
Club Feroviar a arătat săptămâna trecută că 2023 este anul în care nu s-a recepționat niciun kilometru de cale ferată modernizată, fiind din acest punct de vedere anul cel mai negru. Asta cu toate că la începutul anului, oficialii CNCF CFR SA promiteau inaugurări pe aproape 100 km.
Inaugurări la calea ferată în 2024: tronsoane cu o lungime de 298,55 km
Lăsăm în urmă ce a fost (mai degrabă n-a fost) și ne uităm spre anul 2024. Ei bine, potrivit unui răspuns al oficialilor companiei de infrastructură la solicitarea Club Feroviar, pentru anul 2024 se estimează recepții la terminare pentru următoarele tronsoane:
Proiect / OI /
Finalizare cf contract / km
Val mil lei
(fără TVA)
Antreprenor
Stadiu realizat
Fizic Financiar
Lot ERTMS Sighișoara – Coșlariu, (166,86 km)
Ordin de începere: 10.11.2014
Termen contractual de finalizare: 36 luni + 862 zile
498
Asocierea SC ALSTOM Transport SA – SC ALCATEL Lucent Romania SRL – SC PAS 97 IMPEX SRL
99.15%
88.72%
Pod Giurgiu lot 1 (12,86 km)
Ordin de începere: 04.01.2021
Termen contractual de finalizare: 36 luni + 862 zile
593,45
PORR CONSTRUCT S.R.L.
86.37%
82.44%
Km 614-Bârzava (41,91 km)
Ordin de începere: 27.07.2017
Termen contractual de finalizare: 36 luni + 1492 zile
1.998,57
Asocierea
Webuild-FCC-Salcef-GTS lot 2a
88.47%
77.33%
Bârzava – Ilteu (36,04 km)
Ordin de începere: 27.07.2017
Termen contractual de finalizare: 36 luni + 813 zile
2.085,56
Asocierea Webuild-FCC-Salcef-GTS lot 2b
86.85%
82.33%
Gurasada – Simeria (40,88 km)
Ordin de începere: 03.10.2017
Termen contractual de finalizare: 36 luni + 1063 zile
3.101,19
Asocierea FCC Construccion SA, Webuild S.p.A si Contratas y Ventas SA
81.05%
73.74%
Trăgând linie, rezultă că vor fi recepționate tronsoane de cale ferată modernizată cu o lungime însumată de 298,55 km.
Șantierele care vor începe anul viitor
Tot în 2024 vor începe șantiere și pentru alte obiective de investiții în infrastructura feroviară. Responsabilii CNCF CFR SA estimează pentru anul viitor începerea lucrărilor de modernizare pentru: Lotul 1 Caransebeș-Lugoj, modernizarea infrastructurii din Portul Constanța – etapa I, stația Valu lui Traian, electrificarea liniei CF Dărmănești-Vicșani.
De asemenea, vor începe lucrările la modernizarea Gării de Nord – Faza I și modernizarea stațiilor CF: Sinaia, Bușteni, Ploiești Vest, Videle, Beclean pe Someș, Dej Călători, Ciulnița, Costinești Tabără, Neptun hc și Pașcani.
Licitația pentru Constanța-Mangalia, lansată în următoarele trei luni
Un proiect mult așteptat de români este cel privind modernizarea căii ferate Constanța-Mangalia. La începutul anului în curs, oficialii CNCF CFR SA precizau, la solicitarea Club Feroviar, că licitația va fi lansată în trimestrul III al anului 2023, lucru care nu s-a întâmplat.
Acum, după ce indicatorii tehnico-economici au fost aprobați prin Hotărâre de Guvern, responsabilii companiei de infrastructură spun că licitația va fi lansată în următoarele trei luni: „Estimăm ca în primul trimestru al anului 2024 să fie lansată procedura de achiziție pentru etapa de proiectare și execuție lucrări”. Rămâne de văzut dacă de această dată termenul va fi respectat.