Oficiali ai ministerelor Transporturilor din România și Kazahstan, la masă cu Gruia Stoica la Constanța

Mai mulți oficiali ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii se vor afla miercuri la malul mării la masă cu Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român, și cu ministrul Transporturilor din Kazahstan, Karabaev Marat Karimzhanovich. Întâlnirea, care nu a fost mediatizată deloc de Ministerul Transporturilor de la București, este organizată de Constanța Port Business Association (CPBA). Din această asociație face parte inclusiv GFR, iar Gruia Stoica este președintele Consiliului de Afaceri România-Kazahstan.

„Alături de Ambasada Kazahstan în România şi Consulatul Onorific al Republicii Kazakhstan la Constanţa, CPBA are la început de an obiectivul de a participa la o noua întâlnire de afaceri între agenţii economici din România şi Kazahstan, pentru a identifica împreună oportunităţi noi pentru dezvoltarea parteneriatelor comerciale, precum şi pentru accelerarea procesului de tranziţie a schimburilor intercontinentale de mărfuri pe ruta de transport care trece prin Portul Constanţa. Pe 31 ianuarie, misiunea kazahă condusă de Ministrul Transporturilor al Republicii Kazahstan, dl. Karabaev Marat Karimzhanovich, va interacţiona cu membri ai Constanța Port Business Association, în cadrul întâlnirii organizate în portul Constanţa”, se arată în comunicatul dat publicității de asociație. În paranteză fie spus, comunicatul cu pricina a fost făcut public pentru a se ”bifa” mediatizarea, căci informația despre vizita ministrului kazah la Constanța este prezentă pe undeva pe la mijloc, după mai multe paragrafe scrise într-un limbaj de lemn demn de vremuri apuse de mai bine de trei decenii.

Revenind la mijlocul comunicatului, tot aici se specifică faptul că delegația formată din oficiali şi experţi ai guvernului kazah, alături de un grup format din 20 de reprezentanţi de companii naţionale şi private specializate în logistică şi autorităţi ale Asociaţiei Internaţionale ”Trans-Caspian International Transport Route” – TITR, se va întâlni cu reprezentanţii sectorului privat din portul Constanţa, operatori portuari, firme de transport feroviar şi pe căi navigabile, furnizori de servicii maritime şi navale.

Oficiali de top ai Ministerului Transporturilor, la întâlnirea Constanța Port Business Association

Comunicatul dat de asociație a fost singura cale de mediatizare a evenimentului. Acesta nu a fost anunțat în niciun fel de Ministerul român al Transporturilor, însă Club Feroviar a aflat că o delegație a instituției se va afla miercuri la Constanța.

Delegația va fi formată din cel puțin doi secretari de stat din cadrul ministerului, plus mai mulți oficiali ai instituției, cu putere de decizie. Cel mai probabil, ministrul Sorin Grindeanu nu se va duce la malul mării, pentru că trebuie să participe, la București, la o ședință a conducerii PSD, al cărui prim-vicepreședinte este.

Gruia Stoica este președintele Consiliului de Afaceri România-Kazahstan

De la întâlnirea de la malul Mării Negre este însă foarte puțin probabil să lipsească patronul Grup Feroviar Român (GFR), Gruia Stoica, cel puțin din două motive importante. Primul este că GFR figurează pe site-ul Constanta Port Business Association ca fiind unul dintre membri.

Al doilea motiv, și cel mai important, este că Gruia Stoica este președintele Consiliului de Afaceri România-Kazahstan. El a fost desemnat în această funcție pe data de 4 octombrie 2012, în cadrul unei ceremonii desfășurate la sediul Grampet, la care au participat mai mulți ambasadori, printre care cei a Kazahstanului, Irakului și Venezuelei.

GFR și Grampet au relații strânse cu Kazahstan și China

Nu este un secret pentru nimeni că Gruia Stoica dezvoltă prin intermediul companiilor sale relații strânse cu China și țări din Asia Centrală. Pe 3 iunie 2022, Grupul GRAMPET a anunțat primul tren organizat pe Middle Coridor, care a traversat ruta China – România – Ungaria.

„Proiectul, finalizat în urma unor luni intense de eforturi logistice și comerciale, a implicat 6 țări (China, Kazahstan, Azerbaidjan, Georgia, România și Ungaria), operatorii de stat din țările asiatice și Grupul GRAMPET, prin prisma statutului său de membru al asociației Middle Corridor – Ruta de Transport Internațional Trans-Caspică (TITR). Inițiat de guvernele din China, Kazahstan și Azerbaidjan, TITR vizează dezvoltarea unui nou coridor de transport multimodal care leagă Asia de Europa. Grupul GRAMPET a devenit prima companie europeană care a aderat la TITR, în septembrie 2018. Ulterior, în iunie 2019 a semnat un Memorandum de Colaborare cu NMSC Kazmortransflot LLP, operatorul naval de stat al Republicii Kazahstan, cu scopul de a deschide o conexiune regulată între porturile Constanța și Batumi. Acordul dintre cei doi membri ai Middle Corridor – Ruta de Transport Internațional Trans-Caspică se alinia astfel obiectivului asociației de a spori cooperarea și de a intensifica fluxul de mărfuri de-a lungul rutei”, se arăta într-un comunicat dat publicității la vremea respectivă de GFR.

Coridorul Mijlociu, alternativă de transport pentru mărfurile din China

La acest Coridor Milociu se face referire și în comunicatul asociației din Portul Constanța: ”După ce Rusia a declanşat războiul împotriva Ucrainei, în anul 2022, Coridorul Mijlociu sau Trans-Caspic apare ca o alternativă pentru investiţiile şi parteneriatele economice ale Chinei şi ruta de transport agreată de către UE pentru schimburile de mărfuri cu Asia. Prin conexiunea maritimă cu Georgia, traseul creează premisele unui potenţial de creştere şi oportunităţi noi de dezvoltare pentru portul Constanţa ca hub logistic regional pentru Europa Centrală şi de Est şi pentru statele din Asia Centrală şi Caucazul de Sud. În anul 2023, China a ales să îşi îndrepte atenţia către Coridorul Trans-Caspic, evidenţiindu-l ca pe o rută de transport cu potenţial, şi a accelerat dezvoltarea acesteia prin semnarea parteneriatelor strategice cu Kazahstan pentru transport intermodal pe cale ferată şi maritim. Astfel, fluxurile de mărfuri sunt direcţionate prin ţările cu ieşire la Marea Caspică, Kazahstan şi Azerbaidjan, şi ajung apoi prin Georgia la Marea Neagră, aducând Portului Constanţa oportunităţi noi de creştere”.

De luna trecută, Portul Constanţa a devenit punct central într-un nou serviciu de linie ce leagă Asia Centrală de Europa. ADY Container, subsidiară a Azerbaijan Railways CJSC, în parteneriat cu COSCO SHIPPING Lines din China, au lansat un serviciu de transport intermodal, conectând Kazahstan şi Turkmenistan prin porturile de la Marea Caspică cu Portul Constanţa.