Stadiul fizic al proiectelor feroviare de modernizare, trecut la secret de CFR SA

De ceva vreme, Club Feroviar v-a obișnuit să vă prezinte în fiecare lună stadiul fizic al proiectelor feroviare, pentru tronsoanele de cale ferată aflate în curs de modernizare. De acum nu vom mai face acest lucru. Și nu pentru că nu am vrea, ci deoarece conducerea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a trecut datele la secret.

La începutul fiecărei luni prezentam stadiul proiectelor de infrastructură feroviară, tronson cu tronson. Avansul față de luna precedentă era calculat pe baza datelor publice ale CNCF CFR SA, postate AICI pe site-ul administratorului infrastructurii feroviare publice, făcând comparația cu situația din luna precedentă.

Stadiul fizic al proiectelor feroviare a dispărut din tabelul CFR SA. Informații anacronice

Ei bine, situația aferentă lunii februarie 2023 a fost publicată pe site într-un mod simplificat, ca să spunem așa. Din tabel lipsește exact coloana cu stadiul fizic al lucrărilor pe fiecare tronson. În schimb, sunt puse informații generale referitoare la fiecare proiect, iar unele dintre acestea sunt anacronice.

De exemplu, în dreptul proiectului ”Reabilitare a liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h – tronsonul cf Coșlariu – Sighisoara”, lotul Sighișoara-Ațel, se precizează următoarele la rubrica Observații: ”Recepție la Terminarea Lucrărilor realizată în noiembrie 2019. Lucrare în perioada de garanție. Estimare recepție finală noiembrie 2022”.

Or, din noiembrie 2022 și până acum au trecut trei luni de zile. Atunci despre ce estimare este vorba? S-a recepționat sau nu? Și nu este singurul lot în dreptul căruia figurează o ”estimare” pentru o dată anterioară celei actuale.

Termenele de finalizare a proiectelor prezentate de CFR SA

În dreptul altor loturi pe care se lucrează la modernizarea căii ferare, la rubrica Observații este trecut lacunar ”contract în derulare”. Ce-i drept, la fiecare proiect este trecut un termen estimat pentru finalizarea lucrărilor. Situația v-o prezentăm în tabelul de mai jos:

 

Tronson
km
Constructor
Termen de finalizare
Vințu de Jos-Simeria
42,26
Swietelsky
Recepție la Terminarea Lucrărilor realizata în octombrie

2020. Estimare recepție finală

decembrie 2022

Coșlariu-Vințu de Jos
33,02
Impressa Pizzarotti & C S.p.A Italia
Recepție la Terminarea Lucrărilor realizată în iunie 2021. Estimare recepție finală

octombrie 2023

Instalații semnalizare, ERTMS, GSM-R,

centralizare electronică și Centrul de Control Operațional Simeria, secțiunea Simeria – Coșlariu

75,28
Asocierea SC ALSTOM Transport SA – SC ALCATEL Lucent Romania SRL – SC PAS 97 IMPEX SRL
Decembrie 2023
Sighișoara – Ațel
25,314
Asocierea FCC Construccion S.A. –

Alpine BAU GmbH – Azvi SA

Recepție la Terminarea Lucrărilor realizată în noiembrie

2019. Estimare recepție finală

noiembrie 2022

Ațel – Micăsasa
29,624
Asocierea FCC Construccion S.A. – Alpine BAU GmbH – Azvi SA – SC Straco Grup SRL
Recepție la Terminarea Lucrărilor realizată în iulie 2020. Estimare recepție finală

februarie 2023

Micăsasa – Coșlariu
36,645
Asocierea Aktor – Arcada
Recepție la Terminarea Lucrărilor realizată în octombrie 2019. Estimare recepție finală noiembrie 2022
Instalații, semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică, secțiunea Sighișoara-Coșlariu
91,583
Asocierea SC Alstom Transport SA – SC Alcatel Lucent Romania SRL – SC Pas 97 Impex SRL
Decembrie 2023
Km 614-Bârzava
41,91
Asocierea Webuild SpA –FCC Construccion S.A. – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania S.R.L
Martie 2024
Bârzava-Ilteu
36,04
Asocierea Webuild SpA –FCC Construccion S.A. – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania S.R.L
August 2024
Ilteu-Gurasada
22,34
Asocierea Aktor S.A., Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A. denumită ”Asocierea RailWorks”
Februrarie 2024
Gurasada-Simeria
40,88
Asocierea FCC Construccion SA, Webuild SpA și Contratas y Ventas SA
Ianuarie 2024
Subsecţiunea: 1. Braşov – Apaţa

Subsecțiunea: 3. Caţa – Sighişoara

84
Asocierea Alstom Transport – Aktor Technical Societe Anonyme – Arcada Company – Euro Construct Trading 98 S.R.L, denumită Asocierea RailWorks
Aprilie 2024
Subsecțiunea 2. Apața – Cața
28
Asocierea RailWorks (Asocierea Aktor S.A. (lider asociere), Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A
Noiembrie 2024
Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana
12,86
Porr Construct
Iulie 2023

 

Lucrări care vor crește ca Făt Frumos

Câteva dintre termenele de finalizare avansate de CNCF CFR SA par să fie irealizabile. De exemplu, nu știm cum lucrările pe Subsecţiunea 1. Braşov-Apaţa și Subsecțiunea 3. Caţa- Sighişoara vor fi gata peste un an de zile, din moment ce în ultimul articol publicat pe această temă, în luna februarie, în care făceam referire la situația aferentă lunii ianuarie, prezentam că stadiul fizic de realizare era de 19,37%.

Tot atunci, stadiul fizic de realizare la proiectul Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana era de 48,07%. Ce-i drept, aici lucrările avansează accelerat, însă este greu de crezut că ele vor fi gata în nici cinci luni de zile.

În același articol remarcam faptul că șantierele de modernizare a căii ferate au înghețat, cu mici excepții, în ciuda faptului că vremea nu a fost nefavorabilă. Poate de aceea acum stadiul fizic al lucrărilor a fost trecut la secret.