CEC Bank atacă în forță sistemul feroviar de stat. După CFR Călători, vrea și Metrorex

După CFR Călători, este posibil ca CEC Bank să asigure și la Metrorex plata cu cardul. Banca cu capital de stat, aflată în plină expansiune, pare hotărâtă să ”cucerească” sistemul feroviar din subordinea Ministerului Transporturilor. Între timp, la automatele de vânzare a biletelor de tren a fost constatată o problemă, nu din cauza furnizorului de servicii, ci a beneficiarului – CFR Călători. 

Poziția Băncii Comerciale Române, care de patru ani asigură la Metrorex plata cu cardul la turnicheții de la porțile de control-acces, la casierii și la automatele de vânzare a cartelelor, este amenințată acum de CEC Bank.

Contractul de servicii bancare pentru plata cu cardul la turnicheți se va reînnoi pentru o perioadă de patru ani, după finalizarea procedurii de achiziție publică pe care Metrorex a lansat-o la finele lunii trecute. Atunci, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce avea ca obiect ”Servicii bancare aferente activităţii comerciale (plata direct la porțile de acces/turnicheţi cu card bancar contactless, prin POS la casierii şi automate de vândut cartele şi plata online a titlurilor de călătorie încărcate pe cardurile contactless) – contract pe o perioadă de 4 ani”. Valoarea totală estimată a contractului este cuprinsă între 4.533.677 și 9.067.354 de lei, așa cum am scris la vremea respectivă.

BCR asigură acum la Metrorex plata cu cardul

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare a fost data de 29 iulie 2024, ora 15:00.

Potrivit anunțului din SEAP, la licitație au fost depuse două oferte, una din partea Băncii Comerciale Române, iar cealaltă din partea băncii de stat CEC Bank. BCR este actualul furnizor al serviciului, potrivit contractului atribuit pe 27 octombrie 2020, cu o valoare cuprinsă între 1.802.116,8 și 1.802.116,8 lei.

Atunci, BCR a fost cumva câștigătorul așteptat de toată lumea al licitației, din moment ce această bancă instalase deja echipamentele pentru plata cu cardul la turnicheți, în baza unui proiect pilot derulat împreună cu Metrorex. Deja, de la data de 14 noiembrie 2019, când a fost organizată de Metrorex și o prezentare cu presa, așa cum am scris atunci, sistemul era deja funcțional în șapte stații. La licitația organizată ulterior au mai depus oferte Alpha Bank România SA și Paypoint Services, însă procedura a dat câștigătoare BCR.

Ce va trebui să facă noul titular al contractului

Metrorex a modernizat sistemul de taxare prin instalarea porţilor de acces care au încorporate validatoare moderne ce au posibilitatea de acceptare atât a cartelelor magnetice, a cardurilor emise de Societatea de Transport Bucureşti STB, cu cardurile altor operatori de transport, cât şi a cardurilor bancare contactless (tip Paywave, Paypass sau similare).

Acum, când contractul cu BCR se apropie de expirare, se solicită ca noul câștigător al licitației să asigure integrarea acestor echipamente cu sistemele băncii în scopul asigurării reconcilierii financiare pentru plățile cu card bancar făcute direct la porţile de acces/turnicheţi. Echipamentele instalate în porţile de acces nu fac obiectul prezentei proceduri. Până la momentul modernizării sistemului de taxare în cele 10 staţii nemodernizate (pe Magistrala 4 în special), furnizorul trebuie să asigure la dispoziţia beneficiarului o soluţie de plată şi acces cu card bancar contactless direct la turnichet.

CEC Bank a ”cucerit” deja CFR Călători

Banca de stat CEC Bank și-a adjudecat deja un contract similar cu Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA.

Pe 13 septembrie 2023, operatorul feroviar de stat a postat în SEAP anunțul de licitație cu titlul ”Servicii pentru sistemul de plată cu card bancar prin echipamente POS în regim asistat și regim neasistat (aferent legitimațiilor de călătorie și produselor achiziționate la bordul vagoanelor specializate pentru servicii de alimentație publică de tip Bar)”. Valoarea totală estimată a contractului de tip acord-cadrul pe patru ani era cuprinsă între 1.500.000 și 7.000.000 de lei.

La termenul limită au fost depuse trei oferte, din partea CEC Bank, Alpha Bank România și Paypoint Services. În final, contractul a fost atribuit către CEC Bank pentru suma de 4.963.636,36 lei, fiind încheiat și primul contract subsecvent, în valoare de 1,5 milioane de lei.

Sistemul funcționează bine la casierii și la vagoanele bar

Pe cale de consecință, CFR Călători a anunțat pe 15 ianuarie 2024, printr-un comunicat, că ”urmare a necesității efectuării lucrărilor de înlocuire a echipamentelor POS de la automatele kiosk din gări, pe fondul schimbării furnizorului de servicii de plată, începând de marți -16 ianuarie 2024, ora 00:00 și pentru o perioadă limitată, nu va fi disponibilă cumpărarea de legitimații de călătorie de la aceste automate”.

Între timp, echipamentele POS au fost schimbate la vagoanele bar (BR), la casierii și la automatele de vânzare a biletelor din stațiile CF. La casierii și la BR sistemul informatic funcționează foarte bine. Subsemnatul l-a testat personal și nu sunt probleme.

Problema de la automatele de vânzare a biletelor

O problemă apare însă la automatele de bilete, unde tastatura fizică pentru introducerea PIN-ului cardului a fost înlocuită cu una de tip touch screen, care are dimensiuni foarte reduse, așa cum se poate observa în imaginea alăturată. În plus, cifrele de la 0 la 9 nu sunt afișate în ordine normală, crescătoare, ci aleatorie. În consecință, cei care au probleme cu vederea la apropiere și nu au la ei ochelarii de vedere vor întâmpina dificultăți în procesul de cumpărare a legitimațiilor de călătorie. Unde mai pui că riscă să-și blocheze cardul dacă tastează de trei ori la rând PIN-ul incorect.

Evident, nu CEC Bank este de vină pentru această problemă cu care se confruntă mai ales persoanele trecute de o anumită vârstă. Situația ar fi trebuit reglementată de operatorul feroviar de stat încă de la momentul întocmirii caietului de sarcini al procedurii de achiziție. Ceea ce nu s-a întâmplat, pentru că, asemeni altor cazuri, cei care iau deciziile în cadrul CFR Călători nu prea merg cu trenul și dacă o fac au oricum autorizații de călătorie, nemaifiind nevoiți să interacționeze cu sistemele de plată.

Rămâne de văzut dacă CEC Bank va asigura și la Metrorex plata cu cardul și dacă transportatorul subteran va face sau nu aceeași greșeală precum cel feroviar național.