GFR va contesta amenda primită de la Consiliul Concurenței, pentru obstrucționarea CFR Marfă

Grup Feroviar Român va contesta amenda primită de la Consiliul Concurenței, pentru obstrucționarea accesului CFR Marfă pe liniile din stația CF Palas.

”Constatăm cu regret că sancțiunea venită din partea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurenței, are ca obiect o speță veche, care de la momentul semnalării și până în prezent a fost soluționată de Grup Feroviar Român.

În urma demersurilor noastre, care au urmat cu strictețe procedura legală de obținere a autorizației de exploatare și timpii de soluționare prevăzuți de aceasta, CFR Marfă are în prezent acces pe LFI Palas, pentru liniile 8-13. Din această perspectivă, considerăm că amenda aplicată nu are corespondent real și ne exprimăm dezamăgirea față de faptul că aceasta ar putea imobiliza fonduri destinate unor viitoare investiții. Având în vedere toate aceste aspecte, Grup Feroviar Român va contesta amenda, va cere suspendarea plății acesteia și va continua să investească în dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor pe care le oferă”, se arată într-un punct de vedere dat publicității marți de GFR.

Mărul discordiei – liniile din stația CF Palas

Așa cum am scris ieri, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurenței, a sancționat Grup Feroviar Român cu 3,49 milioane de lei pentru că a obstrucționat ceilalți operatori de transport feroviar, în special CFR Marfă.

Sancțiunea a fost aplicată pentru nerespectarea măsurilor impuse de organismul național de reglementare. Concret, GFR nu a permis accesul tuturor operatorilor de transport feroviar la infrastructurile de servicii pe care le operează în stația CF Palas din zona Portului Constanța.

”CNSDF a decis, în octombrie 2023, ca urmare a unei plângeri a CFR Marfă, ca Grup Feroviar Român SA (GFR) și Trans Expedition Feroviar SRL (TEF) [ambele deținute de Gruia Stoica – n.red.] să acorde, în condiții echitabile, nediscriminatorii și transparente, dreptul de acces tuturor operatorilor de transport feroviar la infrastructurile de servicii din stația CF Palas și la serviciile oferite în cadrul acestor infrastructuri. Mai mult, GFR trebuia să publice descrierea infrastructurilor de servicii din stația CF Palas, a serviciilor oferite în cadrul acestor infrastructuri și tarifele percepute, inclusiv informații privind procedura de coordonare și criteriile de prioritizare, pentru maximizarea capacității disponibile. De asemenea, compania trebuia să recalculeze și să publice tarifele pentru serviciile oferite în cadrul acestor infrastructuri. GFR nu a implementat integral măsurile impuse de CNSDF, motiv pentru care a fost sancționat. CNSDF va continua monitorizarea modului în care compania respectă legislația și va aplica amenzi suplimentare în cazul în care GFR nu asigură acces nediscriminatoriu operatorilor de transport feroviar”.

Consiliul Concurenței a amendat GFR, dar sancțiunea este ridicolă

Club Feroviar a dezvăluit la finele lunii mai că la aproape un an de când Consiliul Concurenței, condus de Bogdan Chirițoiu, a obligat GFR să permită accesul CFR Marfă pe 18 linii din stația CF Palas, acest lucru nu s-a întâmplat.

A doua zi, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a fost întrebat de jurnaliști despre această speță și a răspuns că, cel mai probail, GFR va fi sancționat de instituția pe care o conduce. ”Nu e o amendă simbolică. Cea mai mare e de 5% din cifra de afaceri. Momentan suntem la vinovăție/nevinovăție, iar apoi, dacă se merge pe vinovăție, va trebui decis cuantumul și criteriile de sancționare. Ei în același timp ne spun că se așteaptă ca de la o zi la alta să primească autorizarea AFER-ului și atunci o să dea răspunsul. Dacă acceptul se va întâmpla înainte de sancționare, cu siguranță va fi considerată o circumstanță atenuantă, se va dovedi o anumită bună-credință a lor”, spunea Chirițoiu.

Numai că acum, la mai bine de două luni de la acea declarație, se dovedește că a fost aplicată o amendă simbolică. Suma de 3,49 milioane de lei reprezintă, la cursul zilei, doar puțin peste 700.000 de euro. Asta în condițiile în care cifra de afaceri a GFR pe 2023, potrivit raportării de la Ministerul Finanțelor, a fost de 1.055.262.161, adică aproximativ 212 milioane de euro. În aceste condiții, 5% din cifra de afaceri ar fi fost 52,75 milioane de lei, adică peste 10 milioane de euro.