O sumă de 50 de milioane de lei va fi plătită pentru plata avansului la contractul de executie a Magistralei 6, lot 1, Tokyo-Aeroport Henri Coandă, în timp ce 137 de milioane de lei e suplimentare a compensației încasate. Toate trenurile noi de metrou vor sosi în primele șase luni din 2024.
Datele apar în două proiecte de acte normative publicate zilele trecute de către Ministerul Transporturilor. Primul dintre acestea prevede suplimentarea creditelor de angajament si bugetare cuvenite Metrorex cu 50 de milioane de lei.
„Având în vedere emiterea ordinului de începere cu dată de începere 02.10.2023, pentru plata avansului contractual (o singură tranșă în valoarea de 20% din valoarea contractului), pentru a nu înregistra întârzieri în implementarea Proiectului privind realizarea legăturii reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni – Bucureşti, este necesară suplimentarea, într-un termen cât mai scurt, a creditelor de angajament și bugetare alocate Metrorex S.A. pe anul 2023 la Titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă“, cu suma de 50.000 de mii de lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023 pentru Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și redistribuite Metrorex S.A., pentru asigurarea fondurilor necesare Proiectului privind realizarea legăturii reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni – Bucureşti”, spun inițiatorii proiectului.
Metrorex S.A. nu dispune de fondurile necesare pentru îndeplinirea obligațiilor stabilite prin contract. Conform prevederilor contractuale, pentru anul 2023, Metrorex S.A. are obligația de a acorda un avans contractual, într-o singură tranșă, în procent de 20% din valoarea contractului, în cuantum de 301.704 mii de lei (cu T.V.A.).
În data de 02.05.2023, Metrorex S.A. a semnat contractul de prestări servicii și execuție lucrări nr. 42/2023, în valoare de 1,52 miliarde lei cu T.V.A., ce are ca obiect prestarea serviciilor de proiectare și execuție lucrări de structură de rezistență pentru Secțiunea de Nord (Lot 1.2: Staţia Tokyo – Staţia Aeroport Otopeni), contract ce face parte din Proiectul privind realizarea legăturii reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni – Bucureşti, fiind finanțat în cadrul împrumutului acordat de Guvernului Japoniei, prin Agenția de Cooperare Internațională a Japoniei (JICA).
Citește aici despre soarta lotului 2 din Tokyo-Aeroport Henri Coandă
Un al doilea proiect de act normativ majorează valoarea compensației încasate de Metrorex de la 850 de milioane de lei, valoare ce figurează în Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat în primăvară, la suma de 987 de milioane de lei. Modificarea apare într-un proiect de Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii privind aprobarea actualizării Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru perioada 2020-2024 al Societății de Transport cu Metroul Bucureşti „METROREX” – S.A., aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicațiilor nr. 697/2020, prin încheierea actului adiţional nr. 2 pentru anul 2023.
Toate trenurile noi de metrou, sosite în primele șase luni din 2024
Proiectul mai menționează că până la sfârșitul semestrului I 2024 vor fi livrate cele 13 trenuri noi, achiziționate pentru exploatarea pe Magistrala 5. „Prin urmare, în anul 2024, din semestrul II, cele 13 trenuri noi se vor utiliza pe Magistrala 5, iar trenurile tip BM utilizate pe această magistrală în perioada 2020-2023 vor reveni în parcul Magistralelor 1 și 3, acțiune care va crea posibilitatea aplicării graficelor de circulație prin care este prevăzută scăderea intervalului de urmărire a trenurilor de la 6 minute la 5 minute în orele de vârf de trafic”.